USB externe HD niet op elke pc volledig te gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

schrik

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2005
Berichten
216
Ik heb een USB externe HD welke ik graag ook op een andere pc wil gebruiken.
Hij werkt wel goed (op een ander pc) maar ik kan geen bestanden wissen.
Het heeft iets met beheer te maken denk ik (beginner).

Hoe pas ik de eigenschappen van de externe USB HD zodanig aan dat ik
volledige beheer heb ook op een andere pc (zaak).
 
Ik neem aan dat de pc's in een netwerk zitten.

Dan moet je gewoon de hele schijf delen en overal toegang toe geven.
 
Ik neem aan dat de pc's in een netwerk zitten.

Dan moet je gewoon de hele schijf delen en overal toegang toe geven.

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk genoeg geweest.
Ik neem mijn externe USB HD wel eens mee naar de zaak en daar kan ik geen bestanden wissen op die schijf.
Thuis kan ik op dezelfde externe USB HD alles doen wat ik wil.
(kopieren/lezen/schrijven/wissen/formatteren etc.)
Op de zaak kan ik dat alles dus niet, alleen erop schrijven!
Ik kan op de zaak ook niets veranderen aan de pc instellingen.
(ben daar geen administrator)
 
Als de externe schijf bijv. de schijfletter G: gekregen heeft:

Start -> Uitvoeren -> cacls g: /e /g iedereen:W

Succes,

Tijs.
 
Als de externe schijf bijv. de schijfletter G: gekregen heeft:

Start -> Uitvoeren -> cacls g: /e /g iedereen:W

Succes,

Tijs.

Dat commando (cacls) ken ik niet maar het geeft me hoop!
Het is in XP NL de Acces Control list.
Ik hoop dat ik dat mag starten op de werk pc. (rechten?)
Ik ga het komende week proberen.

Vast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik corrigeer dit naar:

Start -> Uitvoeren -> cacls g: /e /g INGEBOUWD\Gebruikers:W
 
Ik corrigeer dit naar:

Start -> Uitvoeren -> cacls g: /e /g INGEBOUWD\Gebruikers:W

Wat bewerkstelligd deze correctie?

Ik heb even naar een bestand op die schijf gekeken met CACLS g:\*.exe en kreeg het volgende antwoord:

g:\vlc-0.8.6-win32.exe INGEBOUWD\Administrators:F
NT AUTHORITY\SYSTEM:F
Prescott 3GhZ\Albert:F
INGEBOUWD\Gebruikers:R

Dit is natuurlijk maar 1 bestand. Met welke parameters moet ik CALC starten op de "Werk PC" zodat
ikzelf als enige gebruiker volledige toegang krijg tot de gehele Externe USB schijf
kan iemand me dat "voorkouwen" ? (ben een beginner)
 
Laatst bewerkt:
Wat bewerkstelligd deze correctie?

Ik heb even naar een bestand op die schijf gekeken met CACLS g:\*.exe en kreeg het volgende antwoord:

g:\vlc-0.8.6-win32.exe INGEBOUWD\Administrators:F
NT AUTHORITY\SYSTEM:F
Prescott 3GhZ\Albert:F
INGEBOUWD\Gebruikers:R

Dit is natuurlijk maar 1 bestand. Met welke parameters moet ik CALC starten op de "Werk PC" zodat
ikzelf als enige gebruiker volledige toegang krijg tot de gehele Externe USB schijf
kan iemand me dat "voorkouwen" ? (ben een beginner)

De correctie is, dat de groep Iedereen niet in cacls gebruikt kan worden, ook al bestaat die groep, maar alleen als samenraapsel van alle groepen bij elkaar. Je kunt daar geen rechten aan toekennen.

Ingebouwd\Gebruikers kan wél worden gebruikt in cacls. Verhaal is wel dat je daarmee iedereen die fysiek op de computer werkt terwijl de externe harde schijf eraan hangt schrijf (= lezen + veranderen + verwijderen) rechten geeft. Deel je de externe harde schijf niet, en je bent zelf de enige 'fysieke' gebruiker van de computer, dan is daarmee niets aan de hand.

Een probleem met het toekennen van rechten voor jou alleen is, dat als je op de zaak werkt met de computer, je onder een andere gebruikersnaam verbinding hebt. Je valt dan natuurlijk nog steeds onder INGEBOUWD\Gebruikers, maar je bent niet Prescott 3GhZ\Albert. En omdat je de bestanden op het werk niet mag verwijderen, val je daar blijkbaar ook niet onder INGEBOUWD\Administrators, want die groep heeft wél het recht om bestanden te verwijderen.

Kortom: De enige manier om je probleem op te lossen is INGEBOUWD\Gebruikers schrijfrechten te geven op de (inhoud van) je externe harde schijf. En omdat het overerven van rechten alleen slaat op nieuwgemaakte mappen en bestanden, zul je ook nog eens de huidige rechten van INGEBOUWD\Gebruikers van de nu reeds bestaande mappen en bestanden moeten vervangen/uitbreiden ook...

Wat is nu de beste manier van werken, vlgs. mij:
Zet nu vanaf je huidige computer de rechten zo, dat INGEBOUWD\Gebruikers alle rechten krijgen, inclusief het recht om de rechten te wijzigen:

cacls g: /t /c /e /g ingebouwd\gebruikers:f

Hiermee worden (via /t) alle huidige mappen en bestanden van het recht voorzien, via /c gaat de rechtentoekenning door, ook als zouden bepaalde mappen en bestanden niet succesvol van die rechten voorzien kunnen worden. Via /e worden de huidige rechten niet overschreven maar aangepast, en met /g wordt het recht toegevoegd aan de lijst met rechten.

Effectief zou na afloop van bovenstaand commando iedereen die fysiek werkt op de computer alle rechten hebben op de mappen en bestanden van de externe harde schijf (zowel thuis als op het werk). Zodra op het werk de externe schijf eraan gehangen, kun je de rechten van ingebouwd\gebruikers weer verminderen, maar pas zodra je je eigen gebruikersnaam van 'op het werk' met alle rechten hebt toegevoegd. Stel dat je daar als gebruikersnaam hebt: JANSEN_CORP\Albert, dan zou je via het volgende commando expliciete rechten aan die gebruikersnaam kunnen toevoegen via:

cacls g: /t /c /e /g JANSEN_CORP\Albert:f

Daarna de rechten van INGEBOUWD\Gebruikers verminderen (weer terugzetten naar het origineel, namelijk alleen Read (=r) rechten) met:

cacls g: /t /c /e /p INGEBOUWD\Gebruikers:r

(/p is vervangen van de huidige rechten door de nieuw aangegeven).

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Nou, tijs bedankt :thumb: voor je uitgebreide antwoord !
Ik moet er nu zeker uitkomen.
Als het nu niet lukt dan lukt het nooit meer :)

Ik kan hier melden dat e.e.a. is gelukt:thumb:
Dank voor iedere bijdrage, met name Tijs, :thumb: hij heeft me
heel goed op weg geholpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan