usb in dos

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Ik heb een usbstick met volgende specificaties:

256 MB
USB 2.0

In principe zijn er geen drivers nodig voor alle windowsversies na 98 en de drivers voor win98 zitten erbij.

Zou ik deze stick aan de praat kunnen krijgen onder dos vanaf een bootable diskette of cd?

Zoja, hoe?

Dit kan als je BIOS dat ondersteund.

Hoe bedoel je?
Als je opstart van CD/Diskette, en je start daarvan een DOS applicatie op dan heb je niet meer met je BIOS te maken.
Als je vanaf USB wilt starten komt je BIOS om de hoek.

Hoe bedoel je?
Als je opstart van CD/Diskette, en je start daarvan een DOS applicatie op dan heb je niet meer met je BIOS te maken.
Als je vanaf USB wilt starten komt je BIOS om de hoek.

Sorry hoor, maar je moet toch een instelling in de bios aanzetten om via usb te kunnen opstarten. Staat dit uit, kan jij niet opstarten!

Waarom denk je dat ik usbdrivers wil in dos?
Zodat ik op een oude pc een dosdiskette kan opstarten en van daaruit een usbstick kan booten, net omdat het bios in die oude pc dat niet ondersteund...

Is het nu veilig om die drivers te gebruiken? Welke is de beste of maakt dat niet uit?

Sorry hoor, maar je moet toch een instelling in de bios aanzetten om via usb te kunnen opstarten. Staat dit uit, kan jij niet opstarten!

Dat zeg ik toch ook. Maar hier wordt toch niet gevraagd om vanaf USB te starten?

Zou ik deze stick aan de praat kunnen krijgen onder dos vanaf een bootable diskette of cd?
:)

Vandaar.

Ik zie niet in hoe dat laatste me kan helpen met usbdrivers in dos:confused:

Is het nu veilig, die andere drivers?

Moet je ook weten wat je allemaal met de info op die pagina moet doen. Erg duidelijk is dat niet voor mij.

De enige optie die ik nog kan begrijpen is methode 3 waar ik een bestand download om dat uit te voeren. Maar wanneer ik vervolgens met de diskette die door dat bestand is aangemaakt probeer op te starten krijg ik: "disk error"
en dat ik de diskette moet vervangen door een goede en op any key moet drukken...

Hoi Vis Ta,

Ik weet niet wat je van DOS weet, maar ik ga gewoon de basis bijlangs en dan hoop ik dat ik vanzelf bij het punt kom waar jij vast loopt.

Voor het opstarten van DOS heb je de volgende bestanden nodig:
command.com
io.sys
config.sys
autoexec.bat

Het bestand config.sys kan je bewerken mbv het programma edit of notepad in Windows.
Op je diskette zet je de bestanden: duse.exe, himem.sys, emm386.exe, usbaspi.sys en MSCDEX.exe

himem.sys en MSCDEX.exe staan dacht ik standaard op een bootable MS-DOS diskette. emm386.exe is wel ergens te vinden.
Onderaan de pagina die ik je gegeven heb, staan links naar de bestanden die je nodig hebt. (duse.exe, usbaspi.sys)

In het bestand config.sys, voeg je de volgende regels toe:
device=a:\himem.sys
devicehigh=a:\emm386.exe
device=a:\usbaspi.sys
dos=high,umb

In het bestand autoexec.bat voeg je de volgende regels toe:
@echo off
duseldr a:\duse.exe
MSCDEX /D:USBCDROM /S /M:15 /V

Als je deze wijzigingen hebt gedaan, dan zou je bij de USB stick moeten kunnen. De driveletter wordt dan ... hummm, gokje: D:\ ? Dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Succes!

Als ik op die link klik voor de usbaspi.sys kom ik op een pagina waarbij ik er voor moet betalen.:(

Een gratis oplossing?

Laatst bewerkt:
Ok, ik heb de nodige bestanden toch gevonden en die regels toegevoegd aan die bestanden. Maar ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding:

Disk I/O error
Replace the disk, and then press any key

Ok, ik heb de nodige bestanden toch gevonden en die regels toegevoegd aan die bestanden. Maar ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding:

Disk I/O error
Replace the disk, and then press any key

Dat is nadat je vanaf de diskette hebt opgestart en je handmatig naar de USBstick gaat?

Nee, dat is als ik vanop de diskette probeer op te starten.

Blijkbaar was het letterlijk die diskette want ik heb de data eens gekopieerd naar een andere diskette en nu start ie wel op, maar nu krijg ik dit:

Starting...

HIMEM: DOS XMS Driver, version 3.10 - 09/30/93
Extended memory specification (XMS) Version 3.0
Copyright 1988 - 1993 Microsoft Corp.

Error: An extended Memory Manager is already installed.
XMS Driver not installed.

En dan kan ik dus niets doen:confused:

Volgens mij heb je dan in je config.sys al een andere geheugen Manager geactiveerd. Kan je mij de inhoud van je config.sys laten zien?

oorspronkelijk stond in dat bestand:

device=display.sys con=(ega,,1)

en daar heb ik dus die 4 regels achter gezet.

dus nu staat er:

device=display.sys con=(ega,,1)
dos=high,umb

Ik heb het gelezen. Nu moet ik even weer nadenken hoe dat ook alweer zat met DOS. Zodra ik wat weet, kom ik weer terug. :)
Probeer eens:

rem device=display.sys con=(ega,,1)
dos=high,umb

En als dat niet werkt:

dos=high,umb

De regels "dos=high,umb" en "devicehigh=a:\emm386.exe" komt me vaag bekend voor, maar ik weet niet meer wat het was. DOS is lang geleden voor me :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan