USB Poort voltage regelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0505

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2014
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje, is het mogelijk om vanuit de bios of windows (met een software ofzo) het voltage dat op een usb poort staat te verlagen? naar bv. ongeveer 3,5 volt?

alvast bedankt,

gast0505

naar mijn weten niet mogenlijk, Maar haal me alsjeblieft uit de spanning;

waarom zou je dat willen?

ik heb hier een ventilator aan hangen, die maakt alleen te veel geluid dus die zou langzamer moeten draaien...

kun je beter een 3,5v gelijkspanning adapter zoeken, en die eraan verbinden

Ik heb hier een 12V ventilator en die heb ik op 5V laten draaien... Niet alle types doen dat lekker..
Andere optie:
zet 2 diodes van 1 Ampere of zo (is royaal zat) in serie en zo dat ze ingeleiding staan... dan verlies je over elke diode ca 0.7 Volt, dus x2 is ca 1.4V.

Het kan ook met een geschikt weerstandje in serie met de plus of min stroomdraad:
Als je weet welke stroom er door de ventilator loopt... .kun je met de wet van Ohm uitrekenen wat de R moet zijn als je 1.5V over die weerstand wilt laten vallen...
Het vermogen de weerstand aan moet kunnen is dan I kwadraat * R dus I*I*R I in ampere uitgedrukt.

Je kunt ook een voltage regulator plaatsen en die op 3.5V instellen, maar de andere opties zijn voor deze simpele niet echt kritische opstelling makkelijker en OK.
Nogmaals... de ventilator moet wel lekker lopen bij die 3.5V .... als ie gaat haperen is dat niet goed en is de spanning te laag...
Met een variabele voltage regulator zou je eea zo in kunnen stellen, maar met wat knutselen kom je er ook wel.

Ik heb het opgelost door er 3 diodes (type 1N4148) tussen te zetten. Ventilator draait perfect met goede airflow, probleem opgelost dus! Iedereen bedankt voor de reacties

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan