USB wordt niet herkend of bevriest

rudike6

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2020
Berichten
345
Ik hoop dat dit het goeie deel van het forum is.


Goed. Ik heb dus een computer gekregen om hem aan de praat te krijgen. Er zit een ASrock B85M Pro4 moederbord in, met een i5-4440. ''Windows 10 ready'' staat op de site van ASRock. Geen probleem zou dat dus moeten zijn.

Er zat geen HDD of SSD in de bak, dus die heb ik er maar in geprikt. Alles is netjes aangesloten en weggewerkt, en als ik op de aanknop druk wordt de UEFI ingestart. Goed.

Ik heb met de Media Creation Tool een USB stick aangemaakt en dat was voltooid.

Als ik die USB stick in de PC prik, dan wordt 'ie niet herkend in de bios. Hoe vaak ik het ding ook aan-en-uit zet. Raar.
Andere USB apparaten pakt 'ie dan weer wel, denk aan muis en toetsenbord.

Als ik in de UEFI bezig ben, dan werken de muis en toetsenbord prima tot ze na een minuut of minder ''bevriezen''. Dan kan ik doen wat ik wil, maar ze werken niet meer. Niks. PSU uit - aan- UEFI - even testen; zelfde.

Ik had nog een SSD met Windows 10 liggen, dus die erbij geprikt.. Dan start hij niet meer in de UEFI, maar PROBEERT hij die Windows te starten. Dat lukt niet. Tijdens die laad bolletjes valt de PC na een tijdje uit. Niet opnieuw opstarten, maar UIT.
Aanknop - laadbolletjes - en uit... Na een paar keer probeert hij recovery te starten maar dat lukt uiteraard ook niet. Uit. Poef.

Als de USB bevriest in de UEFI valt hij ook na een tijdje uit.

PSU is gloednieuw, dus dat zou het niet moeten wezen zou ik zeggen, is vanmiddag gehaald, 500 watt. Zou voldoende moeten zijn?


Ik begrijp er niks meer van. Kan iemand helpen?
 
Heeft u al in de bios setup gekeken of zowel usb-2 als usb-3 aan staan? (4.4.8 van het manual)

Het manual is hier te downloaden: https://download.asrock.com/Manual/B85M Pro4.pdf

Kijk ook eens in 4.7 Boot screen of daar de USB wordt vermeld.

NB!!!! Als ik deze video bekijk:
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
dan wordt daar vertelt dat in de BIOS setup USB legacy support aan moet staan, anders herkent het mobo de usb-stick niet.
 
Die staan op Legacy.

Ik zag dat de BIOS verouderd is, dus ik dacht, laat ik InstantFlash eens proberen. De rom op een FAT32 USB gezet, USB stick ingeplugd en kijken wat er gebeurt. Ik F6 inrammen op het toetsenbord... Niks. Trek ik de usb stick eruit floept 'ie naar de UEFI. Doe ik de USB stick erin bevriest de boel weer, trek ik hem eruit werkt het weer. Wat is dit nou?!

Na een tijdje bevriest de USB weer, ook zonder de USB stick en valt de pc uit.

Via de internet flashen gaat ook niet, dan zegt 'ie dat ik geen internet heb.
 
Indien de bios/uefi op die UEFI staat kun je alleen via F11 en in dat bootmenu een USB stick starten, bij de installatie USB stick moet UEFI bijstaan.

De bootsecuence aanpassen in de bios/uefi heeft geen zin, er wordt altijd opgestart met de Windows boot manager.
 
Maar dat verklaart dan nog niet dat de boel bevriest als er een usb stick of usb harde schijf ingeplugd is? @Lange Pier

Ik kan nu niks starten met usb stick omdat de boel bevriest. Trek ik ‘m eruit gaat ie verder.
 
Alle USB opties geprobeerd stuk voor stuk @Lange Pier en drie verschillende USB sticks geprobeerd. Elk ding wat opslag heeft wordt geweigerd en bevriest.
 
Het is vergezocht wellicht, maar als je nu een telefoon verbindt met de pc (uiteraard met snoer) en je geeft (bij Android) aan dat deze voor gegevensoverdracht moet zorgen, freezed de pc dan ook ?
Zo ja, dan denk ik toch aan een extreme beveiliging voor externe opslag, en dan zou je dit toch in het BIOS moeten zoeken.

Na een tijdje bevriest de USB weer, ook zonder de USB stick en valt de pc uit. Post#3
Deze zin begrijp ik niet helemaal .. en dan voornamelijk het gedeelte zónder de stick dat ie daarna uitvalt. Hardware failure van de voeding ?
 
@whittey dat idee had ik ook.

Dus ik pakte mijn Android telefoon. Kabeltje (bestandsoverdracht compatibel, getest met laptop) gepakt en in de telefoon geprikt. PC aan, telefoon kabel erin en ja hoor… weer bevroren. Trek ik de telefoon eruit, stopt het vriezen.

In post 3 viel de PC na een tijd inderdaad uit, maar dat kwam omdat de cpu fan niet goed draaide omdat de connector niet helemaal goed vast zat. Toen schoot de pc dus in de bescherming door uit te gaan.

Erg raar dus dat ie met telefoon ook bevriest.
 
Voeding verwisseld met die van mijn main PC veranderde ook niets... Net geprobeerd.
 
Ik zal maar schrijven wat ik zou doen. Sluit de harde schijf in ieder geval aan op de eerste poort, er staat dan een nul bij. Als de UEFI niet goed werkt, dan zeker maken dat er een goede 3 Volt knoopcel batterij is geplaatst. Wat u wilt maar wat niet lukt, kan vaak niet als de batterij grotendeels leeg is.

Voor opstarten vanaf USB kan het bootmenu worden opgeroepen met F8 of F11. Een bootmenu kan als beveiligingsoptie ook wel uitgeschakeld staan. Waarschijnlijk komt dit tevoorschijn bij meteen herhaaldelijk deze toetsen indrukken of Escape.
 
@Alfred 2 cmos batterij al vervangen gister voor een gloednieuwe, heeft ook niks uitgehaald. Bootmenu start wel, maar geeft de USB stick niet weer.
 
Tegenwoordig kunnen computers wel van USB opstarten, dus staat het kunnen booten vanaf USB in de BIOS uitgeschakeld vanwege de veiligheid. Is er een CMOS reset mogelijkheid op het moederbord, zoals drie pinnen waarvan een jumper een paar tellen op de andere twee moet worden gezet?
 
En nu even terug naar de bron. Je omschrijft totaal niet waarom die pc in de eerste plaats naar jou is gebracht. Lijkt meer mee aan de hand te zijn namelijk. Geen HDD aanwezig, PSU al vervangen. Klinkt als dat de gebruiker al e.e.a. heeft geprobeerd en nu hoopt dat een IT-er met een toverstaf zijn stokoude pc weer tot leven kan wekken.

Soms is een storing zo simpel als dat het moederbord stuk is.
 
@RogerS Die PC is gebracht omdat degene die het gebracht had het niet voor elkaar kreeg om hem werkend te krijgen. Hij had een SSD meegeleverd.
Ik heb gezegd dat ik morgen de bak naar een reparateur ga brengen en dat vindt hij prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan