USB wordt niet meer herkent

• Onderwerp starter Onderwerp starter ovee
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ovee

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2002
Hallo

Een tijd terug heb ik twee harde schijven in zo'n kastje geplaatst die dan via een USB aansluiting aan mijn computer dienst doen als externe harde schijf.
Dat is altijd goed bevallen. Maar op één of andere manier herkent mijn pc de externe harde schijven niet meer. In apparaatbeheer wordt bij de USB controllers twee keer aangegeven Onbekend apparaat.
Volgens mij ligt het niet aan de externe harde schijven want wanneer ik ze op een andere computer aansluit dan worden de HD's direct herkent. De hd's kan ik zo aansluiten op de computer zonder dat er drivers voor die HD's moeten worden geinstalleerd, omdat ze natuurlijk door de USB 2.0 gelijk worden herkent. Ik denk daarom dat het aan mijn USB poorten ligt. Er zitten 8 USB poorten op mijn PC en op elke poort worden de HD's gezien als onbekend apparaat en kan ik ze ook niet benaderen via de verkenner.
Er is een USB printer aangesloten en die werkt wel normaal op de USB poort.

Is het mogelijk dat er door een schoonmaakprogje iets is verwijderd zodat de USB controllers de externe USB HD's niet meer herkent?

Moeten er dan drivers voor de USB 2.0 weer worden geinstalleerd? Zoja? Waar vind ik die dan en hoe doe ik dat dan?

Wie helpt mij? Want ik gebruik mijn externe USB HD's voor al mijn backup's en kan er dus nu niet bij komen?

Er draait Win XP Home met SP 2 op mijn computer.

Groetjes Onne

Welk schoonmaakprog is dat?
Heb je eens geprobeerd met een systeemherstel?

Dat was met Tuneup Utilities 2006

Heb nog geen systeemherstel gedaan.
Zou dat helpen denk je?

systeemherstel kan nooit kwaad.
maak even een herstelpunt op vandaag om mogelijk terug te keren.

succes

Hoi

Ik heb een systeemherstel gedaan, maar voordat het systeem wordt hersteld komt er de melding dat systeemherstel geen invloed heeft op (gewijzigde) stations.
Dus heeft systeemherstel hierbij geen nut. Dat klopt ook wel want na de systeemherstel
ziet de pc de externe HD's nog steeds als Onbekende apparaten.
Wat zou het toch kunnen wezen.
Al mijn backups staan hierop. Ik heb altijd gedacht dat de backups veilig waren op een externe HD. Ze staan er nog wel op gelukkig, omdat ik dat heb gechecked op een andere computer. Maar ik vind het gek en ook lastig dat ik er via mijn eigen PC niet meer bij kan komen.

Onne

Geen paniek, dit komt wel inorde.
Doe je externe hd uit de usb, start pc op en kijk in de verkenner wat er nu staat.
Sluit af en steek een hd in en kijk wat die nu doet.
Desnoods pc opstarten zonder hd en dan de hd insteken als pc is opgestart.

Zeg anders aleens wat je gedaan hebt?

Hallo Jean

Bedankt dat je wilt helpen.

Ik heb de HD uit de USB gehaald en dan verdwijnt uit apparaatbeheer de vermelding
onbekend apparaat. Wanneer ik de HD weer in de USB doe dan kkomt de melding onbekend apparaat weer in apparaatbeheer.
In de verkenner gebeurd er niets omdat de de HD's gewoon niet worden herkend. Daar staat dus geen stationsaanduiding voor de HD's.
Ik heb een plaatje als bijlage meegezonden

Onne

Bijlagen

• usb.jpg
    usb.jpg
    44,4 KB · Weergaven: 90
Heb je nog een cd met de usb 2.0 drivers.
Installeer die eens eerst.

jean42 zei:
Heb je nog een cd met de usb 2.0 drivers.
Installeer die eens eerst.

Die krijg je alleen bij microsoft, heb 'm nog niet ergens "los" gezien, ( of heb je een link? ) je kunt de usb.inf en usbport.inf in de windows\inf map rechts klikken en installeren proberen.

Een windows update is ook te proberen, het was ooit een update voor XP.

Hopelijk werkt dat, anders een repair/upgrade install vanuit windows zelf of via opstarten van de XP CD.

Lange Pier

Wat zouden er geen drivers op cd bestaan voor usb poorten?
Ik heb er zo eentje.

Jean

Heb usb.inf en usbport.inf opnieuw in de windows.inf map geinstalleerd.
Maar de HD's worden nog niet herkend. Ik wordt er moedeloos van.
Zou ik dan Windows helemaal opnieuw moeten installeren?
Kan ik in apparaatbeheer ook alle usb controllers verwijderen en dan windows opnieuw opstarten?

Onne

Heb je je pc opnieuw opgestart nadat je die bestanden in de map hebt geplaatst?
wacht even met die usb te verwijderen voor je antwoord gaf op vraag hierboven.

Lees onderstaande link ook even:
en ook de tekst erbij.

http://support.microsoft.com/kb/329632/nl

Alle USB-controllers verwijderen en opnieuw installeren
Ga als volgt te werk om alle USB-controllers te verwijderen en opnieuw te installeren:
1. Klik achtereenvolgens op Start, Configuratiescherm en Prestaties en onderhoud.
2. Klik op Systeem en open het tabblad Hardware.
3. Klik op de knop Apparaatbeheer.
4. Breid USB-controllers uit.
5. Klik met de rechtermuisknop op elk apparaat onder het knooppunt USB-controllers en klik op Verwijderen om ze een voor een te verwijderen.
6. Start de computer opnieuw op en installeer de USB-controllers opnieuw.
7. Sluit het verwisselbare USB-opslagapparaat aan en voer een test uit om te controleren of het probleem is verholpen.

jean42 zei:
Lange Pier

Wat zouden er geen drivers op cd bestaan voor usb poorten?
Ik heb er zo eentje.

Jean

Je had het over USB 2.0, die heb niet ergens los gezien, alleen op/in SP1 van XP.
Usb drivers staan op de mobobakker driver cd's.

Ik heb het geprobeert zoals jullie schreven. Maar helaas werkt dit alles niet. Ik denk dat er voor mij niets anders op zit om Windows opnieuw te installeren.

bedankt allemaal voor jullie reactie's.

Onne

Heb je soms sp2 op je pc staan?
Verwijder die eens even.

Eindelijk licht na vele duistere dagen

Mijn externe HDD werkte op bijna geen enkele pc met USB 2.0 (itt USB 1.1). Ik heb heel veel geprobeerd, zelfs aanbevelingen om alle stekkers van stroom af te halen voor meer dan 30 minuten....

Wat uiteindelijk heeft gewerkt was het vervangen van mijn 'standaard' USB kabel door een meer 'robuust' exemplaar (een met brede cilindervormige stukjes voor de beide kabeluiteinden). Ik ben nu een heel blij mens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan