USB3 op USB2 poort aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnnevdD

Verenigingslid
Lid geworden
8 mei 2007
Ik heb een aanbieding gekregen voor een draagbare harde schijf van 2TB. Deze heeft USB3 aansluiting en geen eigen stroomvoorziening.
Kan ik deze zonder problemen aansluiten op mijn laptop met USB2 poorten?

mvg
Anne van den Dool

Hallo,

Ja dat is geen probleem. Je zult alleen dan wel de snelheid krijgen van een usb2 poort.

Dat de snelheid lager is klopt, natuurlijk.
Echter: USB3 apparaten mogen ook meer stroom trekken, dus het werkt (naar mijn inschatting) alleen als er specifiek bij de drive wordt gemeld dat hij USB2 compatible is.
Ik meld dit omdat het niet een weinig stroom verbruikend apparaat is (memory-stick, bijv.) maar een (grote) harddisk die mechanisch werkt.

The USB 1.x and 2.0 specifications provide a 5 V supply on a single wire to power connected USB devices.
A unit load is defined as 100 mA in USB 2.0, and 150 mA in USB 3.0. A device may draw a maximum of 5 unit loads (500 mA) from a port in USB 2.0; 6 (900 mA) in USB 3.0.

Tijs.

@dnties: correct. Aan de andere kant hebben redelijk wat PC's een zogenaamde "quick-charge" poort en/of esata poorten. Deze poorten leveren vaak 1+A en kunnen dan wel gebruikt worden.

Dank voor jullie reacties tot zover.

Het gaat me inderdaad niet zozeer om de snelheid, maar om de vraag of ik geen problemen krijg door het verschil in stroomsterkte.

Mijn laptop is een ASUS K53E-SX123V. Gekocht in 2011.
Ik heb geen idee of deze een "quick-charge" poort. Er is geen sata poort.

Kan het zinvol zijn om de schijf aan te sluiten op een usb 3.0 hub met een eigen voeding?

Ja, dat zou mijn keuze zijn. De meeste laptops kunnen net-aan de 500 mA op de usb-poort leveren dus ik zou die usb3 schijf er niet rechtstreeks aan hangen.

Ik heb de harde schijf en de USB 3 hub gekocht. En het werkt uitstekend samen.
Dank voor de reacties.

Bedankt voor de terugkoppeling, ik wens je er veel en lang plezier mee :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan