User logon name Active directory gebruiken in Access 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

RANGE700

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2012
Ik heb een tabel, met daarin nu ook o.a. een kolom "ingevoerd door". Die tabel wordt gevoed door een toevoegquery.

Ik wil graag registreren wie bepaalde mutaties doet. Daartoe wil ik bij een formulier óf in de Toevoegquery (waarmee de mutaties feitelijk worden uitgevoerd) de huidige gebruikersnaam (user logon name) als variabele afvragen, zoals deze in Active Directory bekend is. Die waarde komt daarna in de kolom "ingevoerd door" te staan.

Kan ik dit met 1 of andere sql instructie ook afvragen? En zo ja welke instructie?

Heb je een voorbeeldje? Ik denk dat ik iets soortgelijks heb, maar dat heb ik gedaan door gebruikers hun naam te laten selecteren en deze te laten "opslaan" door de database.

De user naam kun je met Environ("Username") opvragen. Die opdracht kun je rechtstreeks in een query gebruiken.

INSERT INTO T_Kontraktheader ( Bedrijf, debiteur, gebruiker )
SELECT T_Temp_debiteur.Bedrijf, T_Temp_debiteur.relatie, Environ("Username") AS gebruiker
FROM T_Temp_debiteur

Dit is (een deel van ) de toevoegquery, maar dat stukje van dat Environ("username") werkt zo niet. Ik zal daar ongetwijfeld wel iets aan moeten toevoegen of instellen, maar geen idee nog wat dat dan is.

heb ook deze instructie gevonden:
=CurrentUser()

Ook leuk, maar daarvoor moet je van alles en nog wat instellen over gebruikersrechten werkgroepinstellingen. Anders krijg je daar altijd "Admin" te staan... maar hoe stel je dat soort rechten in?

In 2010 werkt Environ niet; daar met je nog VBA.Environ van maken. Een functie mag natuurlijk ook.

Perfect!

Bij het laden van het formulier zet ik in het verborgen veld, alvast de gebruiker middels:

Dim strUser As String
strUser = VBA.Environ("username")
Me.gebruiker = strUser

en de toevoegquery, pakt die waarde uit dat formulier wel weer op. Dankjewel, helemaal top!

Kun je dat niet afkorten tot dit?

Code:
Me.gebruiker = VBA.Environ("username")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan