UserForm Initialize

Status
Niet open voor verdere reacties.

Magik

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2020
Berichten
49
Hoi,

Bij het openen van het form kan ik via de cboNaam zien wie er nog geen reactie hebben gehad op hun vraag.
Nadat de de naam geselecteerd is staat deze in beeld.
Op dit moment kan ik in het txtEmail veld het adres invullen, eventueel tekst aanvullen en documenten bijvoegen druk op de kop en weg is alles.
Werkt goed, alleen jammer dat ik in het txtEmail veld het adres zelf moet invullen terwijl het in de kolom rechts naast de naam staat.

Dit werkt dus:
Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
Dim ar
  With Sheets("Contacten")
    cboNaam.List = .Columns(2).SpecialCells(2).Value
    ar = .Cells(1, 3).CurrentRegion
  End With
End Sub

Maar hoe ga ik nu voor zorgen dat de waarde die geselecteerd word in cboNaam (kolom B Sheet Contacten) er voor zorgt dat het txtEmail veld gevuld word het de waarde die rechts (kolom C Sheet Contacten) staat.

txtEmail.List = ???

Groet Dick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een voorbeeldbestand en code tussen codetags mag onderhand toch wel bekend zijn? Maak gebruik van een echte tabel en dan zal het zoiets worden.

Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
  ComboBox1.List = Sheets("Contacten").ListObjects(1).DataBodyRange.Value
End Sub

Code:
Private Sub ComboBox1_Change()
  If ComboBox1.ListIndex = -1 Then TextBox1 = "" Else TextBox1 = ComboBox1.Column(2)
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Oke sorry voor het vergeten van de codetags.
Een voorbeeldbestandje, das een pakketje .zip.
Ik heb e.e.a. geprobeerd maar toch krijg ik het niet werkende.

Na het toevoegen van je code een tijdje proberen de kolommen te verschuiven in de code, kreeg wel wat resultaat maar helaas niet het gewenste.
Dus weer terug naar de oude situatie en geprobeerd om de code in te passen in de bestaande.
De namen zijn weer te selecteren maar nu loopt hij vast op de .Columns(2) (overigens zou deze op 3 moeten staan voor de juiste)

Wat is de opzet, Ik krijg verzoekjes om grotere/betere afdrukken zonder watermerk van mede verzamelaars.
Ik kan dit zien in de database van de website en exporteren alleen weet ik nu nog niet welke afbeeldingen gevraagd worden.
Door de codes van de afbeeldingen kan ik de juiste naam van de afbeelding opvragen, dit zal er uiteindelijk toe leiden dat er een kolom gevuld word met afbeeldingsnamen.
In bijgevoegde zipfile ben ik er vanuit gegaan dat kolom F is gevuld op die manier.

Indien je nu enkele cellen waar ook txt op staat selecteert en op de knop klikt worden deze in het Userform onder toe te voegen documenten getoond.
Nu kan ik onder de naam iemand selecteren, hij loopt nu vast maar tijdens deze actie zouden zowel de geselecteerde naam als Email in de 2 overige boxen getoond moeten worden.
Als dit gebeurt is kun je op verzenden klikken en outlook word geopend en zou volledig ingevuld moeten zijn.

Zoals misschien gelijk opvalt worden de documenten nog niet aan de mail toegevoegd, dit is uiteraard wel de bedoeling.
Ik heb nog geen enkel idee hoe dit op te pakken.
Als het Email adres werkt ga ik voor het koppelen van documenten zeker nog een nieuwe topic van aanmaken.
 

Bijlagen

  • Plaatjes versturen.zip
    55,3 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Weer zo'n lang verhaal. Dat je het niet werkend krijgt komt omdat je niet hebt toegepast waar ik aangedragen heb. Als je het verschil tussen verschillende objecten niet begrijpt dan zal je wat studie naar moeten doen.

Nb. Het zippen van kleine bestandjes is niet nodig en onhandig voor de helpers
 

Bijlagen

  • Plaatjes.xlsm
    49,2 KB · Weergaven: 39
Ook dit is een manier om te vertellen dat je veel meer ervaring hebt met VBA dan ik, maar goed.

Het werkt nu idd zoals ik gevraagd had maar zou je kunnen uitleggen waardoor in het Email bericht nu de Me.cboNaam.Value waarde niet meer word aangegeven maar de waarde die in kolom A getoond word?
 
Ja hoor een combobox kan je vullen met veel gegevens. Deze kan je dan ook weer eenvoudig gebruiken in allerlei andere procedures.
Een Listbox en combobox hebben de rare eigenschap dat ze bij 0 beginnen te tellen. Is ook helemaal niets van te vinden op het ww

Code:
cboNaam.Column(1)
 
Het werkt, bedankt.

Bij diverse VBA cursussen word bij tabel vaak verwezen naar het werkblad en de tabel samen.
Ik zie dat jij de tabel op een heel andere manier benaderd en ik hem geloof ik begin te snappen.
Indien ik de waarde uit Column(3) had opgevraagd had ik geweten dat het over fruit ging.
 
Een Listbox en combobox hebben de rare eigenschap dat ze bij 0 beginnen te tellen. Is ook helemaal niets van te vinden op het ww
Behalve dan hier:

Het is eerder een raar verschijnsel dat wij een 10-tallig stelsel hanteren en niet beginnen te tellen bij het eerste getal: 0 (nul)
 
M.u.v. dan de woningbouw waar in de lift ook regelmatig de BG als 0 word aangegeven.
Ik snap daarom ook veel mensen niet die het gebouw via de eerste etage willen verlaten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan