• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Userform werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Trylogicazdl
Wat kan daar anders mee worden bedoeld dan dat je de opdracht "call Userform_Initialize" moet VERWIJDEREN?
(is ook in het bestand van edmoor niet gebeurd !)

Dat heb ik inderdaad niet gedaan omdat het geen enkel probleem geeft.
Dat staat ook in mijn post erbij.
Ik ben het met je eens dat het netter zou zijn.
Het je een voorbeeld waarin dat wel fout gaat?

@edmoor, jij schreef:
"Dat heb ik inderdaad niet gedaan omdat het geen enkel probleem geeft. Dat staat ook in mijn post erbij.
Ik ben het met je eens dat het netter zou zijn. Het je een voorbeeld waarin dat wel fout gaat?"
Antwoord: De bedoeling van die knop is om het formulier leeg te maken (hij heet niet voor niets "Leegmakenbutton") en dat leegmaken gebeurt niet als je op die knop klikt. Dat lijkt mij toch een probleem en heeft niets met netter of niet netter te maken. Dus een voorbeeld waarin het fout gaat is het bestand dat je postte.
En verder: zodra het formulier verschijnt moeten er keuzes gemaakt kunnen worden, maar er zijn in jouw bestand in de besturingselementen geen waarden zichtbaar. De reden vermeldde ik al in mijn vorig bericht, die is dat er aan "Private Sub UserForm1_Initialize()" nogal wat schort. Die procedure kan geheel verwijderd worden. Maar elke positief bedoelde bijdrage (en dat is die van jou) moet uiteraard gewaardeerd worden.

Bij mij werkte het gedownloade formulier niet en na de wijzigingen wel. Ook dat leegmaken gaat prima.
Daar gaat het in eerste instantie maar even om :)

Ed,
al is het gras nog zo groen, als iemand dan nog beweert dat het paars is, dan ga ik die niet tegenspreken.
Je kunt toch wel zien denk ik, dat als je in jouw bestand alle besturingselementen invult en je klikt op de knop "Leegmaken", dat er dan 4 elementen NIET worden leeggemaakt?

Dat vroeg ik me ook af.
Bij mij gebeurd dat dus wel dus vraag me waarom bij jou niet.

Ik bedoel, ik geloof je direct.

Laatst bewerkt:
Ik zie het al.
Wanneer je met de hand waarden invult worden de comboboxen niet leeg gemaakt.
Als je echter een waarde uit de combobox via de dropdown hebt gekozen worden ze wel leeg gemaakt.

Maar in jouw bestand (misschien moet ik zeggen: dat van Trylogicazdl) valt er niets te kiezen (om daarvan zeker te zijn heb ik het door jou geposte bestand nog eens gedownload en het gecontroleerd). En waar die niet-keuzemogelijkheid aan ligt, dat heb ik hierboven uitgelegd).

Yep. Je hebt gelijk.
Pas na de eerste keer klikken op de leegmaken knop zijn de keuzes beschikbaar.
Dasdusniegoenie :p

@ Edmoor, zapatr en alle anderen.

Ik heb de vba in het laatst gecorrigeerde bestand eens goed bestudeerd, en het lijkt me dat ik in mijn onwetendheid (en met gebruik van voorbeelden op o.a gratis.cursus.be) een en ander veel te ingewikkeld heb gemaakt voor mezelf waardoor ik geen overzicht meer had en jullie tips niet altijd begreep. Ik wil jullie ontzettend bedanken voor alle moeite en tijd die jullie aan het oplossen van mijn vraag hebben besteed!:thumb:

En het heeft een leuke post opgeleverd waar ook ik van zpatr wat heb geleerd :)

Heb je meerdere CB of TB in je formulier en wil je ze niet allemaal hoeven te benoemen om ze leeg te maken is onderstaande veel handiger
Code:
Private Sub LeegmakenButton_Click()
For Each ctl In Me.Controls
    If TypeOf ctl Is MSForms.ComboBox Or TypeOf ctl Is MSForms.TextBox Then
        ctl.Value = vbNullString
    End If
Next
End Sub

Perfect Rudi.
Die is weer helemaal voor de bakker ;)

En als de code voor het leegmaken aan het eind van de macro "Private Sub OKButton_Click()" wordt geplaatst, kan de knop "Leegmaken" op het formulier verwijderd worden en de macro die bij die knop hoort, ook (tenzij wordt gewenst dat het formulier ook nog TIJDENS het invullen moet kunnen worden leeggemaakt).

Een leuke en voor TS leerzame variant erop is misschien een checkbox naast de Ok knop. Als deze niet is aangevinkt wordt het formulier na een druk op de Ok knop niet leeg gemaakt en als deze wel is aangevinkt wordt het formulier wel leeggemaakt. Ook dan zou de Leeg maken knop weg kunnen.
Zie voorbeeld, waar het document van zapatr als basis is gebruikt:

Bekijk bijlage Zapatr - Trilogica2dl.xlsm

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan