• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Userform

Status
Niet open voor verdere reacties.

ChiaraFavaron

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2011
Hoi,

Nadat ik heel erg ben geholpen door cow18 en Warme Bakkertje ben ik verder gaan knutselen. Uiteraard heb ik nog steeds geen verstand van Excel en speur door alle posten naar mogelijke oplossingen. :o:d

Ik ben nu bezig om ons leerlingenbestand te 'professionaliseren' :d of in ieder geval wat er voor mij zo uitziet. In de bijlage heb ik een userform gemaakt. Wat de bedoeling is, is dat ik een soort kaart heb, waarop ik nieuwe leerlingen kan invoegen of bestaande leerlingen kan wijzigen of verwijderen. Ook bijvoorbeeld als ik de schooldagen aanvink op het userform dat er dan een overzichtje komt op welke dagen wie aanwezig moet zijn. De schooldagen zijn overigens ook in het weekend, omdat we ook volwassenen educatie hebben.

Mijn kennis over userform is verder nul als het gaat om het wegschrijven van gegevens. Wie zou mij hierbij willen helpen om dit bestand te optimaliseren? :love:
Misschien bestaat er al zoiets en vind ik het wiel opnieuw uit. :o

Groetjes, Chiara

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Chiara, een 1ste goede raad.
Zorg ervoor dat de volgorde v/d textboxen overeenkomt met de volgorde op je werkblad maw Voornaam = textbox1 , Adres = textbox2, Postcode = textbox3, enz...
Dit vergemakkelijkt later het ophalen/wegschrijven van de gegevens en resulteert ook in een kortere code die nodig is om de textboxen te vullen.
Pas dit eerst even aan en dan praten we verder.
Op dit forum kan je met de zoekfunctie al ontelbare voorbeelden vinden over het ophalen en wegschrijven van gegevens, dit als referentie

Hoi Rudi (als ik je zo mag noemen) :o

Ik heb de textboxen en checkboxen hernummerd. Hoop dat je het zo bedoelde.

Chiara

Bijlagen

Ik noem jou toch ook Chiara en niet juffrouw of mevrouw :d
In bijlage een eerste aanzetje.

Bijlagen

Hoi Rudi,

Bedankt voor je opzetje. Erg mooi dat de nieuwe invoer meteen wordt weggeschreven. :thumb:

Ik ben nog wat aan het stoeien met de layout en wat er nog allemaal in moet komen. Bovenin het userform heb ik wel een tabbalk staan en er staan wat meer invulvelden, zoals verlof, ziek en incidenten. Ook heb ik een paar namen gedefinieerd en moet ik nog ergens een plekje vinden om de schoollocatie neer te zetten (welke leerling zit op welke school). Op het blad presentie heb ik voor het hele blad een voorwaardelijk opmaak gemaakt als er 'verlof' in de presentie wordt ingevuld

Het zou mooi zijn als ik zou kunnen switchen met de tabbladen tussen de leerlingenkaart, de presentie en de incidenten (verzamelstaatje). Later moet er dan ook nog zoiets bij als een urenoverzicht. Hoeveel uur heeft een leerling de lessen gevolgd, hoeveel uren is hij ziek geweest of met verlof.

Ook zou het fijn zijn als ik een vinkje zet bij een lesdag dat dan de presentie wordt bijgewerkt.

Ik besef opeens hoeveel ik eigenlijk allemaal van je vraag :o:o, maar volgens mij is het je hobby :d

Chiara

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Moet locatie niet opgenomen worden in je Userform ?

Ja, maar ik ben nog aan het bedenken hoe dat allemaal erin moet. :o

Ook bijvoorbeeld met verlof of ziekte een datum invoegen en dan ook een tijd. Als iemand om 09:00 naar school gaat en hij wordt ziek om 11:45 dat ik dan die tijd kan aangeven, maar ik weet niet zo goed wat handig is. Misschien op meerdere tabbladen. Ik weet alleen niet hoe ik een nieuw tabblad maak. :confused:

Ik vind het ook niet leuk als jij er een heleboel tijd insteekt en ik kom steeds met andere vragen op de proppen en jij weer alles moet gaan veranderen. Het is moeilijk om vooraf precies te bepalen hoe de lay-out eruit komt te zien. :confused:

Misschien dat jij er heel anders tegenaan kijkt. :)

Chiara

Hoi Rudi,

Ik ben bezig met het maken van een nieuw bestandje, waarin ik een aantal userforms opneem als zijnde 'tabbladen'. Zodra ik klaar ben, zet ik hem erop.

Chiara

Hoi,

Na heel veel puzzelen, zweetdruppeltjes en wat vloeken ben ik tot het volgende gekomen. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om alle boxen op nummer te houden en ook de tabindex heb ik op volgorde gezet.

Als Excel newbie ben ik trots op mezelf. Nu de rest nog invullen. :o

Groetjes, Chiara

Bijlagen

Op verzoek even de laatste versie geplaatst. Ik heb het hierin voor elkaar gekregen om de knoppen werkend te krijgen. Voor mijn doen al een hele prestatie. :d

Groetjes, Chiara.

Bijlagen

Chiara, de drie linkse knoppen heb ik al wat aangepast. voor de drie rechtse moet je nog wel wat uitleg verschaffen en eventueel werkbladen toevoegen.
Bij opmerkingen staat ook een knop Verzamelstaat ??

Bijlagen

Hoi Rudi,

Stap voor stap hè. :o

Ik ben even wat aan het spelen geweest met de linkse knoppen.

De knop 'Opslaan en nieuw'
Als ik een nieuwe leerling invoer, dan blijven de ingevoerde gegevens zichtbaar na het klikken op deze knop. Ik kan daarna dus geen nieuwe leerling meer toevoegen. Is het ook mogelijk om de weggeschreven gegevens van een nieuwe leerling op het blad 'Gegevens' meteen te sorteren op achternaam?

Knop 'Wijzig gegevens leerling'
Als ik probeer om de achternaam te wijzigen, dan ontstaat er een foutmelding. Als een leerling wordt verwijderd middels de knop 'Verwijder leerling' dan blijven de gegevens ook zichtbaar in het formulier.

Bij de opmerkingen en incidenten zou het fijn zijn als dit wordt weggeschreven op het blad 'Opmerkingen'. Er staat op het formulier een 'Verzamelstaat' om van één leerling alle incidenten of opmerkingen inzichtelijk te krijgen, bijvoorbeeld met datum, naam van de melder en incident.

Ik hoop dat ik alles enigszins goed uitleg.

Groetjes, Chiara.

Vraag 1: Opgelost. Wat bereft het sorteren ben ik er zeker van dat ik je al eens een sorteren -macro gegeven heb in 1 van je eerdere topics. Voeg deze in bij het opslaan van een nieuwe ll en probeer deze eens aan te passen

Vraag 2: Opgelost. Wat betreft het wijzigen van een achternaam ??? Je gaat toch enkel de andere gegevens wijzigen, niet de achternaam v/d gevraagde ll ??

Vraag 3: De opmerkingen werden toch al weggeschreven naar tab Opmerkingen ??
Verzamelstaat : Selecteer een naam in de CB en klik op Verzamelstaat.

Bijlagen

Hoi Rudi,

Vraag 1
Dat klopt. Met mijn simpel denkvermogen heb ik daar natuurlijk niet aan gedacht. Moet ik die dan gewoon kopiëren en plakken? En waar moet deze dan worden geplakt?

Vraag 2
In principe wijzig je inderdaad geen achternaam of voornaam, tenzij deze bij het invoeren verkeerd is gespeld. Als ik bijvoorbeeld 'De Wit' heb ingevoerd en het blijkt achteraf 'De Witte' te zijn.

Vraag 3
Ja, de opmerkingen worden inderdaad weggeschreven. Had ik weer eens niet gezien. :o Er wordt ook een mooie verzamelstaat gemaakt in een apart venster. Is het mogelijk om die verzamelstaat ook in de textbox te verkrijgen in het invoerscherm, zodat dit later kan worden geprint?

Is het mogelijk om alle datums van dezelfde opmaak (dd-mm-jjjj) te voorzien? Wat heel raar is, is dat bij mij de eigenschappen van de datum de locatie op Aramees staan. Als ik dit wijzig naar Nederlands of Italiaans blijft Aramees terugkomen.

Groetjes, Chiara

Chiara, ik was je niet vergeten, maar ik was eigenlijk aan't wachten op de verdere uitwerking van je bestand, nl presentielijst, ziekte ed. Heb je daar al verder over nagedacht ?

ik was je niet vergeten

Gelukkig! :o

Ja, heb er wel over nagedacht, maar dacht dat het voor jou handiger zou zijn om stap voor stap het project te doorlopen. Ik ben met je eerdere antwoorden aan de slag gegaan, maar kom er niet uit. Het sorteren van de gegevens bijvoorbeeld, een verkeerd gespelde achternaam wijzigen e.d.

Groetjes, Chiara

Hoi Rudi,

Ik ben erg blij met je. Heb het idee dat er weer vooruitgang in zit. :thumb:

1. Bij het invoeren van een nieuwe leerling wordt er meteen gesorteerd. Dat is goed. Misschien kan er nog een Resetknop of Annulerenknop bij.

2. Dat je een naam van een leerling kunt wijzigen, werkt ook goed. Alleen wordt er dan niet meer gesorteerd. Bijvoorbeeld als 'De Wit' wordt gewijzigd in 'Wit, de' dan werkt de sortering niet. Ik heb de code hiervoor zien staan in NieuweLeerling, maar heb geen flauw idee waar dat moet komen in WijzigLeerling.

3. Op WijzigLeerling kan ook een leerling worden verwijderd. Kan hier ook een bevestiging voor worden gevraagd? Bijvoorbeeld 'Weet u het zeker?' Ja en Nee. Tenslotte, weg is weg!

4. Daar waar datums ingevuld moeten worden, kan dat ook via een pulldown menu of een kalendertje dat is aangehecht, zodat met één keer klikken de juiste datum erin staat? En dat alle datums dezelfde format krijgen? Bijvoorbeeld dd-mm-jjjj.

5. Het incidentenscherm is een prachtige oplossing. Alleen klopt bij een verzamelstaat de indeling soms niet. Er is waarschijnlijk geen vaste 'kolombreedte' mogelijk, zodat alles keurig onder elkaar staat.

Ik geloof dat ik weer een heleboel van je vraag. Dus laat ik maar eens ophouden. :o

Alvast bedankt voor je geweldige hulp! :thumb:

Groetjes, Chiara

Laatst bewerkt:
Al je vragen zijn opgelost. Voor een kalender dubbelklik in een datumtextbox.
Enkel de indeling v/d verzamelstaat heb ik zo gelaten, aangezien deze louter informatief is, voor het eventuele printen gaan we een andere methode volgen, en dan komt alles wel mooi onder elkaar.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan