UTP kabels

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raoul7

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2010
Ik heb een internetkabel (UTP-kabel) nodig waarmee ik mijn pc kan aansluiten op mijn router.
Wat is het verschil tussen CAT5, CAT6, CAT7 etc en welke heb ik nodig voor een snelheid van 50 Mbps?

Alvast bedankt

Mvg, Raoul

Het verschil is op zich niet lastig uit te leggen, het is alleen maar verschil in maximale snelheid over de utp kabel.
Voor de huidige internetaansluitingen die er bestaan voldoet de Cat5 kabel prima. Het heet tegenwoordig Cat5e, deze zou maximaal een snelheid van 500MB/ps aan moeten kunnen. 500MB/ps is 4000Mb/ps. Het verschil zit hem in de letter B. MB staat voor megabyte en Mb staat voor megabit. De snelheid waar een provider over praat is de laatste Mb of te wel megabit.

De Cat6 kabel is geschikt voor een snelheid van 1000MB/ps of te wel 8000Mb/ps. Dit zijn snelheden die wij thuis niet halen. Dus laat je in de winkel niet gek praten dat een Cat6 kabel sneller zal werken. Bij ons allen thuis is deze hoge snelheid nog helemaal niet relevant voor de doorsnee families.

De Cat7 kabel is een term die officieel nog niet bestaat. Het word wel verkocht en het zou een snelheid van 10000MB/ps aan moeten kunnen. Of te wel 80000Mb/ps. Heel mooi maar er zijn nog geen apparaten die met deze snelheid overweg kunnen voor thuis gebruik.

Bedankt jjw,

Ik ben sowieso niet van plan over de 4000Mbps heen te gaan :)
Nu is het helemaal duidelijk, nogmaals bedankt

Mvg, Raoul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan