UTP wandcontactdoos

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diderik0529

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2013
Hallo,

Ik heb een UTP kabel (Cat6) getrokken door het huis naar een kamer zonder vaste aansluiting. Deze kabel loopt niet door de muur, maar gewoon via het plafond en langs de muren.
Nou wil ik in de kamer een wandcontactdoos bevestigen die dus niet in de muur zit, maar eruit steekt.
Ik heb niet eerder een kabel getrokken en ben dus niet bekent met het strippen van UTP kabels.
Nu is mijn vraag dus, bestaat er een externe wandcontactdoos waar ik gewoon de kabel kan unpluggen (net zoals bij je computer) en die ik vervolgens op de muur kan monteren?

Alvast bedankt,
Diderik

Helaas, was het maar zo eenvoudig zoals jij zou willen.
Het strippen hoeft in jouw geval niet zo lastig te zijn.
Er zijn wandcontactdozen waar de kleurcodes op de aansluitingen staan vermeld, zie voorbeeld.

Monteer een kleine switch op de muur.. en je hebt wat je wilt..
Alleen je moet wel een voeding aansluiten...
Zoiets dus:
tp-link-sg105.jpg

Je kunt ook stroom via de UTP laten lopen voor dit soort zaken.. lijkt me wel een heel stuk duurder..:
http://nl.startech.com/Industriele-...rnet-Verlengers/Gigabit-PoE-injector~POEINJ1G

Laatst bewerkt:
Als ik dus een wandcontactdoos wil, dan moet ik dus strippen? Want die kabel is 20 meter en als het strippen dan mis gaat moet ik een hele nieuwe leggen.
Aan een switch monteren had ik ook al gedacht, maar het probleem (voor mij) is dat dat gewoon esthetisch minder mooi is en ik dus een extra stopcontact nodig heb.
Maar als ik moet strippen kan ik altijd oefenen, want ik heb nog wel genoeg oude UTP kabels rondslingeren ;)

Groeten,
Diderik

Yep..... ik ken geen wandcontactdozen met een utp ingang..... alles wordt via draadjes binnen in die wandcontactdoos aan gesloten... per UTP uitgang heb je dus 1 utp aanvoerkabel nodig... of je moet een switch plaatsen als alternatief....
Een UTP splitter werkt dus ook niet:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/788245-UTP-splitter-werkt-niet
Dus je kunt van 1 kabel maar 1 UTP punt maken (zonder switch)....

diderik,
heb je aan de uiteinden al een stekker zitten?

dan kun je het beste een vijf poort switch kopen.
die aan de muur vastzetten en gereed ben je.
wil je echt een opbouwdoos dan zal aan 1 zijde de stekker eraf moeten en dan de kabel strippen en daarna in een stekker drukken.
Daar heb je speciaal gereedschap voor nodig.
Een switch is dan vele malen goedkoper.

Ik kan dus niet zoals bij een gewone draad het isolatie materiaal eraf halen en dan de wandcontactdoos aansluiten?

Ga in een winkel in de buurt kijken die zulke spullen heeft ... en je weet wat je wel of niet kunt..

Of zoek op internet de bouwtekening van het doosje dat je hebben wilt en kijk hoe het in elkaar zit...

Ik kan dus niet zoals bij een gewone draad het isolatie materiaal eraf halen en dan de wandcontactdoos aansluiten?
als je een utp aansluiting met schroefjes koopt kan dit.
Die zijn er ook anders heb je een zogenaamde dogger nodig im de draadjes in de klemmetjes te krijgen.

Yep... die okaphone doos heeft dit nodig... kijk maar op die pagina
Kabelmontage via LSA-klemmen met bovenop bedrukte kleurcodering volgens EIA / TIA 568
en
LSA punch down tool
€ 6,95
incl. 21% BTW
Kenmerken:
- punch-down tool
- tool om aansluitklemmen los te maken
- haak om kabels te verplaatsen
- lemmet om kabels recht af te snijden

Ik heb inmiddels een oplossing gevonden.
Ik ben voor de switch optie gegaan maar dan in de vorm van een router omdat het WiFi signaal daar ook zwak is, en ik mijn telefoon nog best veel gebruik.

Allen bedankt voor de hulp! Ik zet deze vraag nu op opgelost.

Groeten,
Diderik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan