• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uurgemiddelde berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

NIh1IlO

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2003
Hello Excellers

ik geraak er effe niet uit.
Als ik het aantal km heb (vb a1=72,56) en de tijdsduur is uitgedrukt in uu:mm:ss (bvb a2=02:16:58), hoe bereken ik dan het uurgemiddelde, ttz welke formule gebruik om het resultaat te berekenen? Die tijdsaanduiding blijft mij voor problemen stellen.

Met dank op voorhand

nIh1IlO

Als in A1 de KM staat en in B1 de tijd krijg je met onderstaande formule het uurgemiddelde.

=A1/(B1*24)

Als je je tijd de opmaak getal geeft zie je dat de tijd weergeven wordt in dagen. Voor het aantal uren moet je deze waarde danook vermenigvuldigen met 24.

Net zo als bij de dagen heeft excel een eigen methode om met tijd te rekenen.
Een dag = 24 uur heeft hierbij de waarde 1.
Een uur heeft dus de waarde 1/24 = 0,041666666666666666666666666666667.

Nu kun je gaan rekeken.
Jou tijd waarde 02:16:58 heeft in excel de waarde 0,095116.
Deel je deze door de uur waarde krijg je, 2,282778, dit getal kun je dan weer delen door je KM -> 31, 78584 KM per uur.

Zie ook de bijlage.
Om de tijdswaarde van een tijd te kunnen zien moet je bij cel eigenschappen Standaard kiesen.

Geen zin in uitleg en al die tussen stappen kun je natuurlijk ook direct de formule;
=A1/(A2/(1/24))
gebruiken. :)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hello meedenkers

knap werk!

Van harte bedankt!

nIh1IlO :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan