Vaag snelheids probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

rikdegraaff

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2010
Hallo Allemaal,

Ik heb een vaag probleem.
Ik heb een Cisco router van UPC (type EPC3925) (snelheid pakket: 25 MBit/s).
Laatst heb ik een kabel naar een verdieping hoger gelegd, om daar op een ethernet hub het signaal naar 2 pc's te sturen.
En 1 pc heb ik hier in de kamer, begane grond, draadloos.

Nou staat er maar 1 aan op de LAN-verbinding boven.
Maar nou komt het:

Ik doe op die PC een speedtest op speedtest.upc.nl, en die geeft netjes 24,5 MBit/s aan.
Start ik nou mijn (usenet) downloadprogramma op, kom ik niet hoger dan ongeveer 13 MBit/s ~ 1600 KByte/s.

Maar zet ik de andere PC aan die ook op hetzelfde signaal zit boven, dan trek ik wel de volle 24,5 MBit/s.
Waar kan dit in godsnaam aan liggen.

Ik ben niets anders aan het downloaden/surfen/gamen, want alleen deze PC staat aan, en een oude laptop...
Dus ik begrijp niet dat de ene PC wel die 24,5 haalt en de PC die 1 meter er tegenover staat niet...

Kunnen jullie mij verder helpen?

Alvast Dank!!

Mijn tweede PC boven gebruikt meestal usenet, maar deze heeft nu geen verbinding omdat hij uitstaat.
Dus daar kan het niet aan liggen.

Momenteel is de PC waar ik over praat, de enige die download...

Dat kan van alles zijn:
a. andere bedrade netwerkkaart tov. de 'snelle' pc
b. (de kwaliteit van) de driver van de bedrade netwerkkaart
c. de instellingen van de bedrade netwerkkaart in Windows
d. de snelheid/kwaliteit van de ene pc tov. de andere pc
e. firewall, anti-virus en andere draaiende process op de 'trage' pc

Dit is zo maar een greep uit de mogelijkheden. Wat ik maar wil zeggen is dat een pc niet zomaar vergelijkbaar is met een andere pc.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oke, dank je Tijs.
Weet jij misschien ook of te testen valt waar het hem nou precies in zit?
Want een speedtest komt wel perfect aan...

Het zijn gewoon téveel variabelen om een onderzoeksplan te kunnen maken.

Wat je wel kunt doen/proberen/testen
a. De instellingen van de bedrade netwerkkaart in Apparaatbeheer van de 'snelle' pc te bekijken (tabblad Geavanceerd) en die te leggen naast de vergelijkbare instellingen van de 'trage' pc.
b. M.b.t anti-virus etc.: Je zou die tijdelijk kunnen uitschakelen en kijken of dat helpt. Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle processen op de 'trage' pc die je (op dat moment dan toch) even niet nodig hebt.
c. Defragmenteer de harde schijf, update evt. de chipset drivers op de 'trage' pc

Tijs.

Oke Tijs, ik ren nu naar boven om plan A, B en C uit te voeren.
Het probleem is namelijk dat als ik de "snelle" PC laat downloaden, ik zowat niet meer kan slapen van de hitte die de PC afgeeft.
Daar ik ook de PC niet goed kan reinigen, wat ik wel geprobeerd heb gisteren, wordt het dus een verwarming.
Dat hebben we nou net niet nodig met deze warme tijden...

Tijs heel hartelijk dank voor de tips.
Ik heb de drivers geupdate, als eerste natuurlijk, en hij zit nu constant op de ~23 MBit/s.
Dit had ik ook op de "snelle" PC.

Het probleem is opgelost.
Bij deze, Tijs, heel erg bedankt!
Want je betaalt toch voor de 25 MBit ;)

Ik zet hem op opgelost.
Nog een fijne dag, en mijne kan niet meer stuk :D

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan