Vage accu statistieken

Status
Niet open voor verdere reacties.

bassie9

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hallo,

Het viel me laatst op dat de accu van mijn laptop vreemd doet. Zo levert deze wanneer het accupercentage onder de 25% komt nog maar 9,5-10 volt en wanneer deze oplaadt en boven de 75% komt juist te veel volt. De charging speed wordt door de laptop voor meer dan 70% verlaagd omdat het voltage de 12,6 volt aantikt. Ik heb dit gemeten met HWInfo64. Dit lijkt me ongewoon voor een accu die 10,8 tot 11,1 volt hoort te leveren.

De accu is nu ongeveer een jaar in gebruik geweest. De accu heeft de eerste twee jaar half opgeladen in een koele ruimte gelegen. Eens in de maand gebruikte ik deze een paar uur. Dit met als doel dat ik er nu het meeste profijt ervan heb (want nu heb ik hem nodig:P). De resterende capaciteit is 49Wh (ongeveer 10% van het originele 56Wh).

De accu presteert verder goed en ik merk, behalve het langzamer opladen, niets van het voltage.

Is het normaal voor een laptopaccu dat er zo'n grote marge op het voltage zit?

Hallo

Er is voldoende leesvoer wat betreft l.i.o.n. batterijen mocht je je hierin willen verdiepen.

Zonder op te zoeken , wat je moet weten :

Een net volledig opgeladen l.i.o.n batterij 1 cel heeft een klemspanning van 4.20 V

De nominale klemspanning is 3.70 V

De minimum ontlaadspanning is 2.75 V

De meeste laptop batterijpacks bezitten 3 cellen in serie ... de door mij gegeven waarden dien je dus X 3 te doen.

Een normaal behandelde batterij gaat gemiddeld 3 jaar mee , en gaat dan zeer snel achteruit ...

Gebruiken , of niet ... dit heeft te maken met de veroudering en interne constructie van dit model batterij.

In een laptop batterij worden 18650 cellen gebruikt ...

Peter

Oh, dan klopt de marge inderdaad. Bedankt voor de uitleg :D. Vraag is opgelost:)!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan