• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

validatie en cellen plakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

duckie007

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2004
Ik probeer te verhinderen dat er kommagetallen kunnen ingegeven worden.

Dit lijkt goed te lukken (Data - Valideren - Geheel getal) en werkt als ik zelf een getal intyp.

Staat er echter een kommagetal in een andere cel en wordt deze gekopieerd en geplakt, dan komt deze verkeerdelijk wel in 'gevalideerde' cel...

Weet iemand hoe ik dit kan verhinderen?

Alvast bedankt

In eerste instantie dacht ik dat het kwam omdat ook de validatie regel wordt overschreven, echter ook wanneer je alleen de waarden plakt zie ik dat de decimale waarde geaccepteerd wordt.

Ik kan alleen iets bedenken door met macro's te werken eigenlijk. Maar wellicht heeft iemand een beter idee.

Je vertelt er dus niet bij hoe het getal in de originele cel komt.
Als in de originele cel (die je wilt kopieren) zelf in vult dan kun je de validatie in ook die cel zetten.

Komt het getal op een andere manier in die cel dan gaat het dus niet op.

Een andere mogelijkheid is de afrond functie te gebruiken.

Zou kunnen met
Cellen selecteren>Rechtsklikken>Celeigenschappen>Getal>Aangepast>Type>0>OK

De getallen worden dan afgerond op gehele getallen.

Mvg

Piet

Hallo Piet

Op die manier rond excel niet echt af.
Hij laat een afgerond getal zien maar rekent met het onafgerond getal.

Echt afronden is: =ROUND(F3;0)

Of in het nederlands: =afronden(F3;0)

Hierdoor rond hij het getal dat in cel F3 staat af op 0 decimalen.

Het is dus maar net wat je wilt.

Laatst bewerkt:
Verboden te plakken?

Bedankt voor de nuttige tips.

Is het ook mogelijk om dit zonder afronden te bekomen?

Het gaat nl. over een puntenlijst die verschillende leerkrachten moeten invullen. Het rapportprogramma kan niet overweg met kommagetallen... De leerkrachten zouden zelf moeten afronden want anders zal het totaal (in een andere cel) dat ze zelf moeten uitrekenen als controle op typfouten niet meer correct zijn.

Of kan je bv. ook op een andere manier voorkomen dat er in bepaalde cellen een waarde geplakt kan worden?

Alvast bedankt

Voeg er eens een klein bestandje bij.
Misschien is het dan iets duidelijker waar de leerkrachten wat in moeten invullen en welke vanuit cel ze iets willen kopieëren
En waar je dus wat moet voorkomen dat er een getal met komma ingevuld wordt.

TS

lees hier en tevens moet je de link volgen van Data Validation I naar de link van Tushar Mehta.

Wigi

document: zie bijlage

Bedankt voor de nieuwe reacties.

Ik zal dit morgen eens grondiger bestuderen.

De leerkrachten kopiëren de waarden met komma's vanuit hun eigen klaslijsten, waar meestal alle afgelegde taken/toetsen opstaan en herleid werden. Deze kan ik dus niet bijvoegen.

Ik zal waarschijnlijk toch moeten overschakelen op VBA (goede leer-sites zijn altijd welkom!) om naast de invoer van de punten ev. ook de vakcode, periode en de som te controleren... Bv. door onderaan een knop te plaatsen waardoor al het bovenstaande kan getest worden, en een messagebox met het resultaat van ev. gemaakte fouten. Moest dit werken, dan zou ik heel wat minder zoekwerk hebben en veel mails minder moeten versturen;-)

Alvast bedankt om mee te denken.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan