Validatie met javascript verstandig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Berichten
267
Op een website heb ik een bepaald aanmeldformulier. Hier kan iemand zich aanmelden en moet een aantal gegevens invullen. Ik was eigenlijk van plan om een validatie met behulp van js uit te laten voeren op het formulier. Dit doe ik dan middels de onclick event van de knop waarmee ik het formulier verstuur. Is dit echter wel verstandig?

Ik zie eigenlijk heel veel aanmeldformulieren waarbij de validatie gewoon aan de serverzijde plaatsvindt (PHP of zo) ipv via js. Ik vroeg me af of hier een gegronde reden voor is? Als iemand bijvoorbeeld js niet aan heeft staan wordt mijn formulier dan helemaal niet verstuurd? Of kunnen er zelfs foutieve gegevens opgeslagen worden?
Zijn er misschien nog andere redenen om voor server side validatie te kiezen ipv js?

Ik wil in ieder geval dat iedereen zich aan kan melden, maar dat de validatie altijd waterdicht is. Wat is nu dus de beste oplossing?
 
Voor zover mij bekend is het het beste om beide methodes te gebruiken; met Javascript omdat de validatie dan al plaats vindt nog voordat het formulier naar je server verzonden wordt, en met PHP als eindvalidatie en voor wanneer je bezoeker javascript uit heeft staan.

Ik geloof namelijk dat js gewoon genegeerd wordt wanneer dit op de client uit staat, en je formulier dus wel gewoon gesubmit wordt.
(Wanneer je tenminste gebruik maakt van het onclick event op je submit knop.)

Voordeel mét js is dat je server niet wordt aangesproken en de gebruiker niet hoeft te wachten tot de pagina opnieuw is opgebouwd wanneer de validatie faalt. Dit scheelt alvast resources bij jou en wachttijd bij de bezoeker.
Wanneer de client geen js gebruikt wordt het formulier mogelijk incompleet naar je server gezonden en kom je er niet onderuit om alsnog te gaan valideren, maar dat komt dan maar af en toe voor.
Wanneer de client wél js gebruikt valideer je evengoed in PHP, maar dat zal als alles goed is maar 1 x nodig zijn omdat alles dan zou moeten kloppen.

Kort gezegd gebruik je javascript als aanvulling op je PHP validatie.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan