• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Validatie: Naastgelegen cel leeg, dan geen invoer mogelijk

• Onderwerp starter Onderwerp starter poor
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

poor

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2002
Hallo,
Ik kom steeds verder met mijn Excel bestand. Nieuwe ideeën leveren weer nieuwe vragen op en nieuwe antwoorden zorgen weer voor meer vragen.

Zie bijgevoegd voorbeeld, met daarin ook de vraag.
Ben er al wel zelf bezig mee geweest:

ALS in kolom 'omschrijving' geen waarde staat, dan geen type kunnen aangeven...
Dat lukte me met deze validatie: =ALS(B2="";0;1)

ALS in kolom 'omschrijving' wel een waarde zonder [ dan wel type aangeven, maar alleen met x: =EN(LINKS(B2;1)<>"[";C2="x")
ALS in kolom 'omschrijving' wel een waarde met [ dan geen type kunnen aangeven: =EN(LINKS(B2;1)<>"[";C2="x")

Volgens mij moet dus de eerst genoemde formule worden gecombineerd met de 2 anderen (die er al zijn en goed werken):
Ik kwam met dit, maar is niet goed! =ALS(B2="";0;1);EN(LINKS(B2;1)<>"[";C2="x")

Combineren vind ik erg lastig....

Wie helpt me verder? Dan kan ik mijn bestand eindelijk afmaken! (maar als die af is komt er vast wel weer iets anders.... :-).

Alvast weer zeer bedankt!!

Bijlagen

Nee sorry, het moet echt zo zijn dat je een x kan zetten in 1 van de vakjes....

Moet toch kunnen?

Laatst bewerkt:
@ Poor,

Het is wel zo netjes naar diegene toe die jou helpen te vermelden dat je hun hulp op een dermate niveau inschat dat je jouw probleem ook nog ergens anders post.

Hier is het vermelden een beleefdheid naar diegene die jou proberen te helpen, op de andere site is het in strijd met de forumregels. Naar mijn idee is dit geen aardige geste richting de vrijwilligers.

Andere post is door Poor verwijderd van Worksheet.nl :thumb:

Laatst bewerkt:
Nogmaals excuus....ik zit simpelweg met een deadline (wil morgen dit bestand af hebben) en heb daarvoor die formule nodig....
Door mijn uitgebreide vraag en eigen gedachten en pogingen te posten hoopte ik ook aan te tonen niet alleen maar lui te zijn...
(je wil niet weten hoeveel uren ik al besteed heb aan dat bestand...)

Ik ben er juiste 100% van overtuigd dat iemand hier het antwoord weet, met name de mensen die me eerder hielpen.
Helaas kan ik ze geen persoonlijk bericht sturen met de vragen nog even te kijken...

Ik zal mn andere post verwijderen en rustig afwachten....

Laatst bewerkt:
Hmmm,

Ik hoop dat je excuses voor Jean-Paul bedoeld zijn.

Ondanks dan toch maar een reactie:
Ik denk dat je Jean-Paul heel dankbaar mag zijn, hij heeft een prima oplossing voor je. Misschien dat je het een en ander nog moet combineren d.m.v "EN" en "OF"

Succes,

Het excuus was voor Jean-Paul en voor de overige meelezers....
Zijn oplossing veranderd teveel aan het uiterlijk en is daarom niet geschikt...

Ik geloof ook dat het iets met EN en OF moet worden, maar dat combineren van verschillende codes is een lastige zaak....

Het meest eenvoudig is in mijn ogen om 1 hulpkolom te gebruiken en daar deze formule in te zetten:
Code:
=ALS(OF($B3="";LINKS($B3;1)="[";AANTAL.ALS($C3:$F3;"x")>=1);"";"x")
( deze formule is voor de 3e rij)

Selecteer hierna je het gehele validatiegebied (let op de witte cel, dat is de actieve cel) en zet de validatie op "LIJST" en verwijs naar de hulpkolom (1 cel, die van de betreffende rij). Haal voor je op OK drukt nog even de $ weg voor het rijgetal . ( zoiets als $H3 )

Succes,

Laatst bewerkt:
Bedankt dat je toch nog hebt mee willen denken Martin.
Je oplossing krijg ik niet helemaal werkend, maar lijkt volgens mij aardig op die van Jean-Paul, maar dan kan je alleen een x kiezen toch?

Het lijkt erop dat het alleen via een Lijst kan.
Verbaasd me wel gezien alle andere opties die er zijn om invoer te beperken. Komt dit door die combi van validaties? Of doordat het om een lege cel gaat?

Ik zet deze vraag nog even niet op opgelost, wellicht heeft iemand anders nog een idee...

dan wel type aangeven, maar alleen met x
Misschien kan je dan je vraagstelling en/of je voorbeeld bestand wat verduidelijken in wat je precies wilt bereiken. Ik heb nu begrepen dat het de bedoeling is dat je alleen een "X" in kunt vullen.

Klopt.
Ik wil dat je onder de kolommen met Type een x kan zetten (gewoon handmatig intikken, is hier echt het handigst). Dit is nu al prima mogelijk door allerlei validaties die voorkomen dat je een andere letter dan een x kan invullen. Ook kan je geen type aangeven als bij de Omschrijving iets tussen rechte haken [] staat. Allemaal prima tot zover, dankzij veel hulp van gebruikers hier! Met deze dus: =EN(LINKS(B2;1)<>"[";C2="x")

Enige wat dus nog moet hierbij is dat je ook geen type kan aangeven als er helemaal geen Omschrijving is ingevuld (is ook logisch om dit niet te doen, en zal ook niet snel gebeuren, maar ik probeer dit bestand helemaal dicht te timmeren zodat er geen fouten bij het invullen gemaakt kunnen worden).
Er worden namelijk (in het originele bestand, niet in het voorbeeld) ook allerlei percentages uitgerekend over aantallen x-jes e.d. Dit loopt mis als er kruisjes zouden staan terwijl er geen Omschrijving is ingevuld.

Lijkt mij dat het een soortgelijk validatie moet zijn als diegene die zorgt dat je niks kan invullen als er een Omschrijving tussen [ ] staat, maar dan dus als de cel leeg is.

Hoop dat het zo duidelijker is.
Bedankt alvast weer!

Tja, het werkt zo wel....maar vind het omslachtig met dat pulldown dingetje. Is 1 keer een X intikken of 2x klikken....(in het echte bestand zijn het 40 rijen met opties...)
Ben ook niet zeker of het optellen van alle kruisjes in een rij nu helemaal goed gaat. Het is ook al een complex bestand en dit maakt het niet handiger.
Maar als dit de enige optie is...dan is dat zo.

Bedankt voor het meedenken. En als je het goed vindt laat ik deze nog op Niet opgelost staan....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan