• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Validatiekeuze waarna uitgesloten cellen worden geblokkeerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

2 linkerhanden

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2010
Berichten
13
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb al wat zit rondneuzen en een aantal nuttige zaken gevonden. Nu loop ik tegen een probleem aan. Ik heb al wel wat soortgelijke oplossingen gevonden; alleen ben ik niet in staat deze te "vertalen"naar een oplossing voor mijn probleem.

Wat ik wil is een applicatie met enkele validatie keuzelijsten. Een gemaakte keuze dient daarna automatisch invoervelden verderop te de-activeren (grijs maken en blokkeren zodat niets meer kan worden ingevuld of geen keuze uit een lijst kan worden gemaakt.

Ik heb een simpel bestandje bijgevoegd. Kan dit in combinatie met de gebruikte validaties of kan dit alleen met pulldonw menu's via besturingselementen?

Alvast mijn dank aan ieder die mij wil helpen.
 

Bijlagen

  • Validatiekeuze met blokkeren cel van uitgesloten keuzes 1.0.xlsx
    8,6 KB · Weergaven: 33
Beste 2 linkerhanden ;)

Ziehier al een begin met code.

Wat wil je blokkeren, de validatielijst of het bereik B8:B10 ?

Als je de validatielijst wil blokkeren, hoe ga je ze dan terug opheffen ?

Een ideetje hoe je het graag wil.

Hetgeen ik nu gemaakt hebt kan ook met Voorwaardelijke Opmaak, maar het blokkeren van de cellen moet dan wel met VBA code gemaakt worden, dus alles in eenkeer dan maar in code.

Grietjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • Validatiekeuze (Danny147).xls
    39,5 KB · Weergaven: 42
Beste Danny147,

Dank voor je reactie.:thumb:
Dat is idd een goed begin. Ik kan redelijk overweg met Excel, maar ben een groentje op het gebied van VBA. Ik kan niet al te ingewikkelde codes wel volgen en begrijpen maar ken erg weinig VBA code om zelf dit soort zaken te maken.

Om je vraag te beantwoorden:

Ik wil het graag gebruiken in een veel uitgebreider spreadsheet, waarin specifieke cellen (die fungeren als invoerveld) of een bereik (aantal cellen onder elkaar of naast elkaar die fungeren als invoerveld) en/of cellen die fungeren als validatielijst worden geblokkeers of vrij gegeven als de keuze in een validatielijst wordt gewijzigd. Als het blokkeren van een vervolg validatielijst niet mogelijk is, kan de keuze in de validatielijst dan ook op een default waarde "n.v.t." worden gezet bij de gemaakte eerdere keuze?

Deblokkeren van de invoervelden/validatielijsten moet dan weer als in de eerste validatielijst (die de blokkering aanstuurt) een andere keuze wordt gemaakt.

Kun je hiermee helpen?

Alvast mijn dank voor je moeite.

2 linkerhanden
 

Bijlagen

  • Validatiekeuze met blokkeren cel van uitgesloten keuzes 1.1.zip
    13,9 KB · Weergaven: 20
Beste 2 linkerhanden ;)

Heb 2 knopjes aangemaakt met Bewerken en Verwerken.

Bij Bewerken wordt de beveiliging gedeblokkeerd en kan je de cellen bewerken.
Bij Verwerken wordt de beveiliging geblokkeerd en kan je de cellen niet meer bewerken.

De beveiliging is "abc"

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • Validatiekeuze (Danny147).xls
    44,5 KB · Weergaven: 28
Beste Danny147,

Wederom dank.
Een flinke stap in de goede richting maar ik heb het liefst de blokkade op de invoervelden "automatisch" als dat kan. Vooral omdat het uiteindelijke spreadsheet gebruikt gaat worden door mensen met beperkte kennis ter zake en zij voor het drukken op "Verwerken" toch allerlei invoervelden kunnen vullen met niet relevante of verkeerde info.

Tenzij het niet mogelijk is. Dan houdt het op en ga ik het zoeken in het automatisch verbergen van regels bij bepaalde keuzes. Ook mogelijk, maar minder ideaal voor mij omdat ik in het uiteindelijk te gebruiken spreadsheet een kolom "Oude situatie"en "Nieuwe situatie" het liefst naast elkaar heb (in 1 oogopslag overzicht) en bij de optie"regels verbergen" kan dat niet omdat keuzes in de oude situatie dan ook regels onder de nieuwe situatie verbergen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan