• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Validatielijst afhankelijk van waarde in andere cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

nilessss

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
7
Ik heb een vraag en ik kom er helaas niet uit.

Wat ik heb: Een kolom met namen op alfabetische volgorde (kolom A) en een kolom met geslacht (met de waardes "m" of "v") (kolom B). Voor het gemak neem ik even 10 rijen met data.
Wat ik wil bereiken: Een validatielijst (in kolom C) welke alleen de namen bevat met het geslacht "v".

Een validatielijst maken is geen probleem. Ik heb met diverse dingen zitten puzzelen (VERT.ZOEKEN, ALS, VERSCHUIVING), maar ik krijg het maar niet voor elkaar. Wie o wie kan mij op weg helpen? Thanks alvast!! :d
 
Ik heb een werkbestandje als bijlage toegevoegd. Wie o wie kan mij helpen...?? :D
 

Bijlagen

  • Filtering.xlsx
    33,9 KB · Weergaven: 50
Met een macrootje is het zo gepiept.
Tenminste zoals ik het bestandje zie: in d2 de mannen; in D3 de vrouwen.
Code:
Sub hsv()
 Dim cl  As Range, c00 As String, c01 As String
   For Each cl In Sheets("Blad1").Columns(2).SpecialCells(2).Offset(1).SpecialCells(2)
     If UCase(cl) = "M" Then
       c00 = c00 & "," & cl.Offset(, -1).Value
    Else
       c01 = c01 & "," & cl.Offset(, -1).Value
    End If
   Next cl
With Range("D2")
  .Validation.Delete
  .Validation.Add xlValidateList, , , c00
  .Offset(1).Validation.Delete
  .Offset(1).Validation.Add xlValidateList, , , c01
 End With
End Sub
 
Thanks!! Dit werkt hier in ieder geval super!! Helemaal top en bedankt voor het meedenken!

Alleen ben ik benieuwd of het ook gewoon met een reguliere formule kan, dit omdat uit veiligheidsoverwegingen de macro's zijn geblokkeerd op het systeem waar ik dit ga gebruiken..
 
Nog wel een dingetje merk ik nu; tussen de "m" en de "v" kunnen ook lege cellen zitten. In jouw oplossing stopt de validatie bij de lege cel en de rest wordt niet meer meegenomen. Heb je daar ook een oplossing voor?

Wat ik dus eigenlijk wil; als waarde van cel $B:$B is "X", dan waarde van cel $A:$A opnemen in validatielijst. Er kunnen dus lege cellen voorkomen, deze moeten dus genegeerd worden. Wat ik dus in het nieuwe bestand in kolom F heb neergezet, maar dat moet dan in een validatielijstje komen, exclusief de lege cellen.
 

Bijlagen

  • Filtering.xlsm
    42,6 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
De code was wel aan te passen om de lege cellen te vermijden, maar hier met formules.
 

Bijlagen

  • Filtering.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 41
Kijk, precies wat ik zocht!! Ik was nog niet bijna warm met mijn eigen creatie. Thanks voor de moeite mate, mijn dank is groot!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan