validatielijst items uitlezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Speedy7912

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2009
Dames/heren,

zoals hieronder te zijn vul ik een aantal cellen met een validatielijst. Om een optelling te kunnen maken van waarden in de zelfde rij zou ik graag een array vullen welke deze waarden bij elkaar opteld indien het item in de validatielijst overeen komt.

om niet alles dubbel hoeven te declareren zou ik graag dynamisch mijn validatie-items uitlezen. is dit mogelijk?

Code:
With Blad1.Range("B10:B28")
        With .Validation
            .Delete
            .Add Type:=xlValidateList, AlertStyle:=xlValidAlertStop, Operator:= _
            xlBetween, Formula1:="Verpleging,Verzorging, Hulp bij Huishouding Basis, Hulp bij Huishouding Plus, Individuële Begeleiding"
        End With
    End With

Het is mij niet geheel duidelijk wat je bedoelt.

Met sq=Blad1.Range("B10:B28")
lees je dit gebied in in een 2-dimensionele array

Met sq=worksheetfunction.transpose(Blad1.Range("B10:B28"))
lees je het gebied in in een 1-dimensionele array.

PS. individueel, individuele schrijf je zonder trema.

SNB,

dank je voor je uitleg maar helaas ben ik niet duidelijk geweest.

wat ik wil is de mogelijkheden van mijn validatie lijst (de mogelijke items) uitlezen om deze dan vervolgens te vergelijken met de daadwerkelijk gekozen waarden.

Laatst bewerkt:
Waarom, waartoe ?

Een waarom de validatielijst niet gewoon ergens in een werkblad geplaatst ?

sorry,

even in het kort. Ik heb jaren terug een opleiding programmeren gevolgd. (pascal, ansi C, Delphi etc.)

Programmeren is inmiddels 5 jaar geleden dat ik het voor het laatst deed. Tevens is VBA nieuw. Ik probeer alles in code op te lossen en maak dus kennelijk te weinig (lees geen) gebruik van de mogelijkheden welke excel zelf bied. Kortom alle hulp/aanwijzingen/tips zijn welkom.

Ik begrijp dat ik deze validatielijst ook in excel (werkblad) kan zetten. Welke voordelen/nadelen bied dit? en op welke manieren kan ik er dan in mijn code mee omgaan.

mijn idee was met indexnummers van de validatielijst de index van het array aan te roepen. Dit leek/lijkt mee makkelijk. uitgaande uiteraard dat een validatielijst met indexnummers werkt (net als een combobox.....wat ik dus duidelijk niet kan vinden voor een validatielijst)

ik hoor graag wat een logische oplossing lijkt voor het aanpakken van het genoemde probleem

Als je wat met VBA in Excel wil:
koop een goed boek over Excel en werk dat door (of kijk hier)
koop een goed boek over VBA en Excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan