• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

validatielijst mag lege cellen niet tonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

digicat

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2004
Berichten
91
Probleem:
In een bepaalde kolom staan slechts hier en daar waarden, veel cellen blijven leeg.
Zie voorbeeld bestandje.
Ik wil een keuzelijst waarin de lege cellen niet getoond worden.
Heb geprobeerd met
- validatielijstje - "lege cellen negeren" aangevinkt
toch worden de lege cellen in het lijstje getoond
- keuzelijst met invoervak: zelfde probleem

Excel 2003 of 2007
Iemand een oplossing???
Alvast veel dank voor alle hulp.
 

Bijlagen

  • probleeem validatielijst.xls
    31 KB · Weergaven: 180
Je zal de getallen zelf (automatisch) in een rijtje zonder spaties moeten gieten.
Dit kan je op verschillende manieren voor elkaar krijgen. Als een getal maar 1 keer voorkomt dan kan het b.v. makkelijk met =kleinste(). Vervolgens kan je een naam definieren aan de rij getallen, zodat je deze dynamisch kunt maken.
De hulpkolom kan je vervolgens verbergen. Het dynamische bereik kan je gebruiken in validatie.
Als een getal vaker kan voorkomen zal je een andere manier kunnen/moeten gebruiken. Anders staan er namelijk dubbele getallen in de te kiezen lijst.

Als het niet lukt zal ik (of een ander) wel een voorbeeldje maken.
 
Hi Paul
Hoe krijg ik die waarden in een hulpkolom zonder lege cellen ertussen?
Wil je die functie = kleinste() even demonstreren in mijn voorbeeldbestandje?

Wat is de oplossing als eenzelfde waarde meerdere keren voorkomt?

Veel dank voor je hulp.
 
Validatie met verwijdering van lege tussenrijen gekoppeld aan een Dynamisch Bereik.
Dubbels vormen geen probleem
Zie hierbij.
 

Bijlagen

  • validatie&lege rijen.xls
    33,5 KB · Weergaven: 1.009
Fantastisch!
De formule in de verborgen hulpkolom is wel behoorlijk complex. Daar moet ik morgen eens rustig met een helder hoofd aan puzzelen.

Heel veel dank voor de moeite
 
Validatie met verwijdering van lege tussenrijen gekoppeld aan een Dynamisch Bereik.
Dubbels vormen geen probleem
Zie hierbij.
Dat is inderdaad wat ik zo ongeveer bedoelde, al maak jij er (jou een beetje kenende) natuurlijk een leuke matrix formule van:D

Dubbels vormen natuurlijk geen probleem, al kan ik me wel voorstellen dat het mooier is of beter werkt zonder dubbele getallen.
 
Je schat mij te hoog in!
Ik heb echt geen kaas gegeten van matrixformules.
Dat komt nog wel ooit, als ik eens genoeg tijd heb om mij daarin te verdiepen.
 
Je schat mij te hoog in!
Ik heb echt geen kaas gegeten van matrixformules.
Dat komt nog wel ooit, als ik eens genoeg tijd heb om mij daarin te verdiepen.
Het kan ook zonder matrix formules hoor, hier een voorbeeldje. Hier heb ik tevens de dubbele waardes uitgehaald.
Deze formules zijn makkelijker te begrijpen.
 

Bijlagen

  • probleeem validatielijst babo.xls
    31 KB · Weergaven: 792
Die opmerking van Paul was dan ook aan GiMe gericht :eek::D

Want als er hier één krak is in matrixformules, dan is het wel... :thumb:
Inderdaad, bij een (ingewikkelde) matrix formule is GiMe bijna altijd present.
 
Als de vraag is opgelost, dan graag de status op opgelost zetten.:)
 
Ontdubbelde Validatie met verwijdering van lege tussenrijen gekoppeld aan een Dynamisch Bereik : Zie hierbij
 

Bijlagen

  • validatie Zonder lege rijen&Ontdubbelen.xls
    36,5 KB · Weergaven: 440
Ontdubbelde Validatie met verwijdering van lege tussenrijen gekoppeld aan een Dynamisch Bereik : Zie hierbij
:eek::p, de GiMe zoals we hem kennen;)

Voordat de TS (en ik) die ontcijfert hebben zijn we weer ff verder:p
 
validatielijst enz

Hallo GiMe,

Citaat: "Voordat de TS (en ik) die ontcijfert hebben zijn we weer ff verder" Dat gaat mij niet lukken. Helemaal eens met de complimenten.

Toch een vraag: "dynamisch bereik", moet het bereik in de formules in kolom M,
nu $D$6:$D$11 niet een ander bereik worden. B.v. $D$6:$D$50 of zie ik helemaal verkeerd.

Groet

Dirk
 
Dat zie je goed Dirk.
Het bereik kan naar eigen goeddunken uitgebreid worden.
Heb ondertussen de formule wat transparanter proberen te maken :
Code:
=ALS(RIJ(A2)-RIJ($A$2)+1<=SOM(--(ALS($D$6:$D$50="";"";VERGELIJKEN($D$6:$D$50;$D$6:$D$50;0))=RIJ($D$6:$D$50)-(RIJ($D$6)-1)));KLEINSTE(ALS(ALS($D$6:$D$50="";"";VERGELIJKEN($D$6:$D$50;$D$6:$D$501;0))=RIJ($D$6:$D$50)-(RIJ($D$6)-1);$D$6:$D$50);RIJ(A1));"")
 
Aanvullende vraag

Een oud topic, maar dezelfde vraag via de zoekfunctie gevonden.

Ik had min of meer dezelfde formule gebruikt om een mooi lijstje te maken met de gegevens (maar dan met tekst). Hier wil ik ook een pulldown menu voor maken.
Ik heb geprobeerd om gegevensvalidatie te gebruiken, maar dat werkte niet. Ik zag in jullie voorbeeld dat jullie een woord gebruiken als gegevens bereik:
"=lijst"
in plaats van daad werkelijk een lijst aan te geven:
"=S1:S500"

Nu de vraag: Hoe doen jullie dit?
Ik ben atm niet in staat om een voorbeeldje bij de voegen, maar als deze nodig is. Voeg ik die later toe. Een omschrijving van mijn situatie:
Ik heb een lijst in Kolom S met 500 gegevens. De formule zorgt ervoor dat alleen de bovenste rijen een waarde tonen en alles daaronder is "" (net als in jullie voorbeelden)
Ik wil hiervan een keuzemenu maken zonder dat de gemiddeld 300 tot 450 'lege' cellen (cellen met als uitkomst "" ) getoont worden.

Ik hoop dat dit voldoende is om een uitlegje te krijgen.

bijvoorbaat dank.


Edit:
In het afgelopen uur aan de gang gegaan met jullie voorbeeldjes, een hoop google zoekwerk en een online gratis excel cursus (mag ik deze site op dit forum promoten?) en heb het antwoord deels gevonden.
Ik heb geleerd hoe cel benamingen werken en heb gevonden hoe ik daar een formule aan kan koppelen.
Ik ga nu onderzoeken of ik een soortgelijke formule kan maken voor tests ipv cijfers.
Als dat niet lukt, zal ik voor het gemak een aparte vraag hierover maken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan