• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Valideren en voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Natnek

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2010
Hallo Mensen,

Ik heb een probleempje in Excel en kan niet opkomen hoe ik dit op moet lossen. Vele voorgaande topics komen bij mijn vraag in de buurt maar het exacte antwoord kan ik niet vinden.Het gaat om het volgende:

Ik heb verschillende namen in de kolommen onder elkaar staan (kolom A). In de kolommen B t/m P staan eigenschappen over deze namen. Kolom Q geeft antwoord op de vraag of de betreffende naam aandachtsbehoevend is. Deze vraag kent twee mogelijke antwoorden die ik vooraf heb ingesteld met resp. Ja of Nee dmv een validatie. Nu komt mijn vraag: Hoe kan ik er voor zorgen dat, als men in kolom Q aandachtsbehoevend 'ja' aan klikt, de naam in rij A rood wordt?

Rij voor rij de voorwaardelijke opmaak invullen lukt mij ook nog wel maar ik had het graag ingevuld voor het hele werkblad in 1x. (of rij 1 t/m 150 bijv. mag ook).
Ik heb reeds een voorwaardelijke opmaak in het document actief; om het overzichtelijk te houden zijn de oneven rijen grijs gemarkeerd. Deze opmaak wil ik graag zo behouden.

Wie o wie kan mij hier mee helpen? Ik gebruik Office 2003.

Alvast bedankt, Peter

Laatst bewerkt:
zou je een voorbeeld bestandje willen toevoegen?

en welke office gebruik je?

Laatst bewerkt:
nou....? Wat je kan toch meerder voorwaarden aan een opmaak hangen? Maak gewoon een tweede voorwaarde voor de opmaak van kolom A
Begin voor het gemak gewoon even in cel A1. Kies voor [opmaak]>[voorwaardelijke opmaak]. Stel voorwaarde 2 in als formule en omschrijf die als =(Q1="ja") hang er nu een opmaakvoorwaarde aan, zoals een kleur. Voilá....
(oh... let op dat er geen $ tekentjes in staan, dus geen $Q$1, want daarmee maakt je het adres absoluut en verwijs je uitsluitend naar een specifieke cel. Dat wil je niet, want we gaan de opmaak zometeen kopieren....)

Die opmaak kan je nu verder kopieren door heel kolom A. Selecteer cel A1 kies voor kopieren. Selecteer nu alle cellen in kolom A waarvoor die voorwaarde ook moet gelden, klik rechts, en kies voor “plakken speciaal” en seleecteer “opmaak”. Alstublieft…

zie bijlage

Ik heb gewoon precies gedaan zoals in de reactie hierboven is beschreven.

Er even van uit gaande dat je 2007 gebruikt:

Ribbon: start
Stijlen --> VOorwaardelijke opmaak--> nieuwe regel....

Daar: "een formule gebruiken om te bepalen welke cellen worden opgemaakt"

daar typ je: =$Q2="ja"

dan klik je op opmaak en stel je die in en dan 2x ok.

dan ga je, terwijl je op de cel staat, naar "voorwaardelijke opmaak -->"regels beheren"

Daar staat je formule en waarschijnlijk nog 1, die aangeeft wat er moet gebeuren als de vorige formule niet klopt (dit doet excel automatisch).

Daar typ je, of selecteer je bij "van toepassing op" het bereik waar het van toepassing is.

druk op ok en het werkt.

Bijlagen

Ik gebruik office 2003. ik denk dat dat een essentieel verschil is omdat de formules die jullie me geven niet bij mij werken. Maar in elk geval wel bedankt voor de reacties. nu alleen de juiste formule nog..

Ik gebruik office 2003. ik denk dat dat een essentieel verschil is omdat de formules die jullie me geven niet bij mij werken. Maar in elk geval wel bedankt voor de reacties. nu alleen de juiste formule nog..

Helaas heb ik geen office 2003 hier. Maar daar moet het op dezelfde manier kunnen werken. Het kan wel zijn dat je in elke cel die formule moet intypen. succes in ieder geval:)

Helaas heb ik geen office 2003 hier. Maar daar moet het op dezelfde manier kunnen werken. Het kan wel zijn dat je in elke cel die formule moet intypen. succes in ieder geval:)

Alles 1 voor 1 wou ik dus voorkomen, omdat ik dan nog wel even werk heb. Ik heb het wel zo ver dat ik 1 voor 1 de cellen de juiste voorwaardelijke opmaak kan laten maken. Hier loop ik echter ook weer tegen een probleem aan: cellen die aan de eerste voorwaardelijke opmaak voldoen, dus rijen die grijs gemarkeerd zijn, daarvoor kan ik niet opmaak 2 laten gelden.. vreemd.. maar heel lastig..:confused:

nou....? Wat je kan toch meerder voorwaarden aan een opmaak hangen? Maak gewoon een tweede voorwaarde voor de opmaak van kolom A
Begin voor het gemak gewoon even in cel A1. Kies voor [opmaak]>[voorwaardelijke opmaak]. Stel voorwaarde 2 in als formule en omschrijf die als =(Q1="ja") hang er nu een opmaakvoorwaarde aan, zoals een kleur. Voilá....
(oh... let op dat er geen $ tekentjes in staan, dus geen $Q$1, want daarmee maakt je het adres absoluut en verwijs je uitsluitend naar een specifieke cel. Dat wil je niet, want we gaan de opmaak zometeen kopieren....)

Die opmaak kan je nu verder kopieren door heel kolom A. Selecteer cel A1 kies voor kopieren. Selecteer nu alle cellen in kolom A waarvoor die voorwaarde ook moet gelden, klik rechts, en kies voor “plakken speciaal” en seleecteer “opmaak”. Alstublieft…

Bij mij kan ik, nadat ik de cel heb geselecteerd en gekopierd heb, niet plakken speciaal klikken. Deze optie blijft dan licht grijs.

Ik heb echt geen idee, omdat ik niets kan proberen in 2003.

werkt het niet gewoon via het kwastje (opmaak kopieren).

anders zou ik het niet weten, helaas.

't is niet voor mij, maar ik verwacht dat dit niet de bedoeling is. De ja/nee volgt uit een validatie van de gegevens in de kolommen ervoor..

De voorwaardelijke opmaak is 't probleem, wellicht kan hij die wel uit 't voorbeeld halen.

Natnek,

of is dit meer wat je in gedachten had

Bijlagen

't is niet voor mij, maar ik verwacht dat dit niet de bedoeling is. De ja/nee volgt uit een validatie van de gegevens in de kolommen ervoor..

De voorwaardelijke opmaak is 't probleem, wellicht kan hij die wel uit 't voorbeeld halen.
Als dit het niet is :-) dan begrijp ik je vraag niet
Als ik de "Ja" of "Nee" verander, dan veranderd de opmaak in kolom. . . volgens mij was dat de vraag?

groeten, Romé

nogmaals, 't was mijn vraag niet ;)

met die voorwaardelijke opmaak, dat klopt.. alleen dat dropdown menutje hoeft er niet in, dat bedoelde ik net. :)

nogmaals, 't was mijn vraag niet ;)

met die voorwaardelijke opmaak, dat klopt.. alleen dat dropdown menutje hoeft er niet in, dat bedoelde ik net. :)

Menu: Data > Valideren > Lijst . . veranderen in alle waarden
Dan is je die drop down weg

Natnek,

SUPER! dit is precies wat ik bedoel. Als ik achteraan in de lijst aandachtsbehoevend aanklik dan moet de naam rood worden zodat deze niet snel over het hoofd wordt gezien. Helemaal goed! Nu even nakijken hoe je dat gefixed hebt. Ik neem aan met voorwaardelijke opmaak?:thumb::thumb:

Natnek,

Haije bedankt. Maar heb je deze allemaal 1 voor 1 de formule toegewezen?
Is er geen manier om de hele werkmap in 1x te doen. Dus als iets in kolom F op ja komt, de naam in deze kolom automatisch rood wordt? Anders moet ik ze namelijk 1 voor 1 de formule in gaan vullen en als het gelijk voor de hele map kan is het ook makkelijker namen en eigenschappen toe te voegen voor derden.

Haije bedankt. Maar heb je deze allemaal 1 voor 1 de formule toegewezen?
Is er geen manier om de hele werkmap in 1x te doen. Dus als iets in kolom F op ja komt, de naam in deze kolom automatisch rood wordt? Anders moet ik ze namelijk 1 voor 1 de formule in gaan vullen en als het gelijk voor de hele map kan is het ook makkelijker namen en eigenschappen toe te voegen voor derden.
Gebruik het 'verfkwastje' om de opmaak naar de andere cellen te 'schilderen'

Gebruik het 'verfkwastje' om de opmaak naar de andere cellen te 'schilderen'

Ja super! ik ben er uit, het is gelukt! Iedereen bedankt voor de hulp en de snel reacties. prima zo kort voor het weekend!

groeten peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan