• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Valideren van cellen en toch handmatig kunnen invoeren???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Masjimo

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2010
Wie kan mij helpen met het probleem dat in de bijgevoegde spreadsheet optreedt!

In de groene cellen kan een waarde(voorzien van de bijbehorende beschrijving) worden geselecteerd met behulp van de gevalideerde cel; vervolgens wordt alleen de waarde in de cel geplaatst.

Met behulp van vert.zoeken wordt in de naastliggende cel de bijbehorende beschrijving geselecteerd.

Nou zou ik in deze cel ook gewoon direct de waarde willen invoeren; echter dan werkt de functie vert.zoeken niet meer omdat de waarde van de cel blijkbaar een andere karakteristiek heeft........

Deze functie heb ik in een oudere spreadsheet teruggevonden, mar snap dus niet veel meet van de VBA...

Wie heeft de oplossing??

Alvast bedankt
Masjimo

Bijlagen

Verwijder de Vba code, en zet in de validatietab "Foutmelding" het vinkje uit.

Dan kun je inderdaad wel weer gewoon de cel invullen; alleen de geselecteerde waarde wordt dan niet alleen als waarde, maar als samengestelde tekst weergegeven; die werkt dan ook weer niet.....:o

Begrijp je vraag niet.
Ik zie er geen verschil in.

Gewenste invoer; zowel via een gevalideerde pulldown als via directe invoer

Bij een gevalideerde pulldown wil ik bijvoorbeeld zien;

101010 Verwijderen dak 1 st (samengesteld uit meerdere cellen; =A1&" "&B1&" "&C1)
101020 Verwijderen muur 3 st
M001 Aanbrengen waterleiding 10 m1
031 Opleveren werk 1 keer

Bij selectie van een van deze regels, via een gevalideerde cel, wil ik in de betreffende cel alleen de waarde 101010 (A1) geplaatst hebben; (Dat kan dus een getal of een string zijn)

Als alternatief op de selectie uit de gevalideerde cel wil ik die cel ook direct in kunnen voeren (op een gegeven moment weet je de codes uit je hoofd..)

Als het niet uit het hoofd kennen van de codes een probleem is, ben misschien iets met bijlage.
Je kiest ofwel via omschrijving, ofwel via code, beiden werken.
Als je de codes uit je hoofd kent kan je ook rechtstreeks invoeren.
Je ziet maar.

Bekijk bijlage Validaties koppelen.xlsm

Bedankt, idd iets anders dan verwacht maar wel even effectief!!:thumb:

Henk

Ik heb de VERSCHUIVING in mijn eigen spreadsheet toegepast als volgt;

'=VERSCHUIVING(KPD!$A$4;0;0;AANTALARG(Lijst!$A:$A)-4)

Ging in eerste instantie helemaal goed!

Nadat ik de cellen heb leeggemaakt worden de aangepaste waarden niet meer geüpdatet, bij een overschreven cel wordt de naastliggende cel niet meer aangepast!

In de bijgevoegde spreadsheet worden de juiste waarden niet opgehaald/geüpdatet

Wat doe ik verkeerd??

Bekijk bijlage Urenstaat Uitvoering1.xls

Je kan geen verwijzing naar een ander blad maken rechtstreeks in de validatie.
Je zal dit via een gedefinieerde naam moeten doen.

Laatst bewerkt:
Jawel hoor, kijk maar even in de spreadsheet "validatie koppelen.xlsm" van Wieter, daar lukt het wel stabiel.....

Dat bestand zal waarschijnlijk met Excel 2010 of 2013 gemaakt zijn, want ik zie daar geen enkele validatie in staan (Excel 2007).
Geloof me, het kan niet.

Blad 2 kolom A en B.....

Wijzig je wat in kolom A past hij de rest van de regel aan; wijzig je wat in kolom B idem.....

Helaas, zie mijn vorig schrijven.
Wat voor formule staat daar in de validatie, zodat ik een idee krijg.

Spreadsheet: Validaties koppelen

Blad 2

Cell B3

Validatie: Bron: =VERSCHUIVING(Lijst!$B$2;0;0;AANTALARG(Lijst!$B:$B)-1)

De spreadsheet heb ik nu geopend op een Mac, maar heb hem ook op een Windows-machine open gehad; werkte deze validatie ook goed!:shocked:

In Excel 2003 en 2007 moet het via een gedefinieerde naam.
Bv. naam = lijst!$A$1
namen = Lijst!$A$2:$A$1000
Validatiebron: =verschuiving(naam;1;0;aantalarg(namen);1)

Maar misschien is dit verbetert in Excel 2010 en/of 2013.

Met welke versie werk je, en werkt het nu wel of niet.

Zelf werk ik op een Mac met de 2011 versie

De Spreadsheet zal moeten gaan draaien op een 2010 versie

De bovengenoemde spreadsheet draaide op allebei goed....

Draaide?.... dus nu niet meer?

Je vraagt in #8 wat je verkeerd doet, maar je hebt het dus al opgelost?

@Masjimo, maak de vraag even concreet. Je plaatst voorbeeldjes in een .xls formaat. Hierin zal je namen moeten definiëren als je er in andere bladen gebruik van wil maken. Verder heb je het over een Mac 2011 versie die je wil laten draaien op een 2010 versie. Is dit een versie voor de Mac (Welke niet bestaat) of MS-XL2010? Jouw bestandje in de openingspost is vaak bekeken en blijkbaar is deze niet helder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan