• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

valideren, verticaal zoeken en toewijzingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

frank_koreman

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2006
hallo,

ik ben bezig om een schematje te maken waarbij sponsorbedragen aan kosten worden gekoppeld. daarna moet automatisch berekent worden wat het saldo van de sponsoring is.

bijgevoegd document geeft meer uitleg. Bekijk bijlage voorbeeld sponsoren.zip

ik vermoed dat ik er niet onder uit kom om hier macro's te gebruiken, maar daar ben ik niet zo'n held in.

kan iemand me hiermee helpen?

Dag Willem,

hartelijk dank voor je snelle reactie. Dit is inderdaad antwoord op mijn vraag, maar ik had er aan toe moeten voegen dat de begroting makkelijk aanpasbaar moet zijn (ik maak een format dat ieder jaar opnieuw gebruikt moet kunnen worden).

dat wil zeggen dat er volgend jaar hele andere posten en ook veel meer of minder posten kunnen zijn. is het mogelijk om de kolommen C t/m F dmv een macro bij openen van werkmap automatisch worden uitgebreid/aangepast? dus als er meer posten op de begroting gezet worden dat er ook meer kolommen in het tabblad sponsoren komen?

nogmaals dank voor je (snelle) reactie.

Ik heb alle bereiken dynamische namen gegeven.

Wat je nu alleen maar moet doen is:

Blad 'begroting' invullen/aanpassen/uitbreiden
Blad 'sponsoren' de formules in de cellen door te trekken naar rechts en beneden.

Bijlagen

Willem,

hartelijk dank voor je moeite! dit is precies wat ik bedoel. kan je mij eens uitleggen hoe je die dynamische bereiken benoemd?

en wat doet deze formule precies?

Code:
=SOMPRODUCT((sponsoren=$A3)*(posten=D$2)*(bedragen))

groet,

Frank

De naam 'bedragen' is eigenlijk een formule.
Via CTRL F3 vind je de formule.

Code:
=INDIRECT([COLOR="red"]"begroting!$C$3:$C$"[/COLOR]&[COLOR="mediumturquoise"]COUNTA(begroting!$A$1:$A$100[/COLOR]))

Het eerste gedeelte van de formule is: "begroting!$C$3:$C$
Om de formule compleet te maken moet er nog een getal achterstaan die het totale bereik moet bepalen.
Dit getal wordt gemaakt mbv COUNTA(begroting!$A$1:$A$100

Deze telt het aantal cellen wat in gevuld is.
De formule is dus dynamisch want hij is afhankelijk van het aantal ingevulde cellen.

dag Willem,

nogmaals hartelijk dank. Het is me nu duidelijk, maar ik ben blij dat jij het me hebt voorgedaan. Ik heb geprobeerd het bestand na te maken met iets andere waarden (extra rijen en kolommen invoegen bijvoorbeeld) maar dan krijg ik foutwaarden in bepaalde cellen. Ik baseer me nu maar gewoon op jouw voorbeeld.

heel erg bedankt voor je hulp.

Frank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan