• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

van 1 rij, veel kolommen naar veel rijen per item

Status
Niet open voor verdere reacties.

AKingma

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2015
Ik heb een gegevensset met 1 rij per school (combinatie van meerdere identificerende kolommen), en vele kolommen met bijbehorende telgegevens. In bijgevoegd voorbeeldbestand heb ik dit sterk vereenvoudigd, en gaat het om 8 kolommen. Ik wil deze omzetten in een set met evenveel rijen per school als er kolommen met telgegevens zijn (in het voorbeeld dus 8 rijen per school).
Hier is vast een eenvoudige oplossing voor (geen VBA hoop ik!), maar het lukt me niet. Wie helpt me op weg?

Bijlagen

Met deze macro

Code:
Sub jveer()
jv = Sheets(1).Cells(4, 1).CurrentRegion
  ReDim ar(UBound(jv) * UBound(jv, 2), 4)
     For i = 3 To UBound(jv)
        For ii = 3 To UBound(jv, 2)
           ar(j, 0) = jv(i, 1)
           ar(j, 1) = jv(i, 2)
           ar(j, 2) = jv(2, ii)
           ar(j, 3) = jv(1, ii)
           ar(j, 4) = jv(i, ii)
           j = j + 1
        Next
     Next
 Sheets(1).Cells(14, 7).Resize(j, UBound(ar, 2) + 1) = ar
End Sub

Laatst bewerkt:
Even de rapportage laten aanpassen lijk mij het beste. Waarom er zo vaak getransformeerde gegeven uit een systeem komen waarna gebruikers er weer iets van moeten maken ontgaat mij steeds. Je kan toch de onderliggende data opvragen?

@JVeer, ook een macro is VBA:d

Ik zag ook geen andere manier om dit even slim op te lossen met formules. :D Ook met de gedachte dat de dataset groter wordt in de toekomst.

Even de rapportage laten aanpassen lijk mij het beste. Waarom er zo vaak getransformeerde gegeven uit een systeem komen waarna gebruikers er weer iets van moeten maken ontgaat mij steeds. Je kan toch de onderliggende data opvragen?

@JVeer, ook een macro is VBA:d

Was dat nu maar waar VenA! De achtergrond is: ik moet de gewenste data aanleveren om in te lezen in een begrotingspakket, en dan moet het dus in de opzet die ik gaf. Maar ik verzamel de data uit de bronnen natuurlijk op de meest logische manier, 1 rij per item. Van het macro van JVeer snap ik idd niet veel. En aangezien mijn voorbeeldbestand een versimpelde weergave is moet het worden aangepast (in werkelijkheid zijn er 3 identificerende kolommen en 14 kolommen met telgegevens, waarbij 2019 en 2020 oorspronkelijk gewoon in de kolomkop waren opgenomen, maar periode moet dus een vierde identificerende kolom worden). Ik heb het ook niet bedacht :confused: . En ik moet zo'n macro op de een of andere manier ook nog ergens laten werken natuurlijk...

Best lang verhaal met veel tegenstrijdigheden. Blijkbaar is jouw voorbeeldbestand niet representatief en mis je wat vaardigheden om er iets van te maken wat wel voldoet aan de eisen. Hoe je de data verzameld is nergens te vinden en is waarschijnlijk niet op de meest logische manier. Je kan eens kijken naar Power Query om zonder VBA er toch nog wat van te maken.

Los van alles wat de helpers in elkaar kunnen knutselen, blijf ik het maar raar vinden dat er uit wel systeem dan ook onmogelijke rapporten gedraaid worden waar een ieder weer moet gaan knutselen tot iets zinvolvols.

Laatst bewerkt:
ik leg de vraag eerst maar eens terug bij degene die mij zo'n lastige weergave vraagt...

Als de opmaak van het echte bestand hetzelfde is, hoef je waarschijnlijk niets aan de macro aan te passen, behalve het bereik waar je het wilt wegschrijven.

Was dat nu maar waar VenA! De achtergrond is: ik moet de gewenste data aanleveren om in te lezen in een begrotingspakket, en dan moet het dus in de opzet die ik gaf. Maar ik verzamel de data uit de bronnen natuurlijk op de meest logische manier, 1 rij per item.

Ik lees hieruit dat je de brondata zelf verwerkt tot het overzicht dat nu je probleem is. Kun je niet de brondata óók gebruiken om te bekomen wat je wenst?
Dus vanuit brondata twee overzichten maken, het gevraagde, maar niet logische en het overzicht zoals je dat wel wilt en kunt gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan