Van 2 drives één drive maken?

• Onderwerp starter Onderwerp starter XRay
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

XRay

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2008
Mijn laptop heeft 2 harddrives: drive C: en drive D:. Nu vroeg ik laatst aan een vriend of hij misschien wist waar dit goed voor was, en volgens hem is het gewoon één harde schijf, die in tweeën is gesplitst. Is er een mogelijkheid om er gewoon één drive van te maken?
Ik weet niet of het er mee te doen heeft, maar ik heb dus Windows Vista.

De kans dat je inderdaad 2 hardeschijven in je laptop hebt is klein. Je vriend had dus gelijk 1 hardeschijf met 2 partities (C en D).
Er zijn diverse tools om partities samen te voegen, maar dat kan niet altijd. Mocht je bijvoorbeeld een spelletje of programma op D hebben geïnstalleerd en Windows op C. Dan is dat niet zo samen te voegen, aangezien dan de verwijzingen in het Windows register niet meer kloppen. Je programma of spel zal dan dus niet meer werken.

Vaak wordt dit toegepast om wat meer overzicht te creeëren, zodat je bijvoorbeeld je Windows + programma's op C staat en bijv. je gedownloade muziek op D samen met je spelletjes.

Toen ik mijn laptop kocht was de D schijf nog helemaal leeg... in principe staat alles op mijn C schijf, alleen mijn gedownloade muziek en video's en dergelijke verplaats ik altijd naar mijn D schijf; daar staat dus niets op geinstalleerd ofzo. Ik wil ze zo mogelijk graag samenvoegen, omdat het naar mijn mening weinig zin heeft om 2 aparte schijven te hebben, en het zo lang duurt om iets van de een over te plaatsen naar de ander... Maar hoe doe ik dat dan?

Muziek en video's zou ik dan naar een map kopiëren op de C schijf en dan D bij C voegen met bijvoorbeeld Partition Magic.
Nu lees ik dat het niet altijd kan, maar daar ben ik zelf ook geen expert in.

Ik zit nu in het 'Computerbeheer', waar ik via het configuratiescherm ben gekomen, en ik zie hier mijn twee partites C en D staan. Kan ik nu zonder problemen de ene partitie verkleinen en de ander vervolgens uitbreiden? (Natuurlijk wel door eerst mijn bestanden over te zetten van D naar C). Of komt er meer bij kijken?

Geen idee of het ingebouwde Windows tooltje dat kan.
Maar mocht dat kunnen dan zie ik geen problemen. Je kunt de D partitie dan gewoon verwijderen en de C groter maken.

Ik heb het op deze manier geprobeerd: ik kon D wel verkleinen (ik heb er 500 MB afgehaald), maar vervolgens kan ik C niet uitbreiden met deze 500 MB; ik kan de optie uitbreiden gewoon niet aanklikken... Iemand een idee waarom niet/ hoe ik dit wel kan doen?

Daarvoor zul je dan toch een wat uitgebreidere partitiemanager voor nodig hebben (Partition Magic, Paragon Partition manager, Acronis DiskDirector). Een gratis alternatief is bijvoorbeeld GParted.

Laatst bewerkt:
Partition Magic heeft vaak problemen met Vista. Je zou met het partitiebeheerprogramma in Vista een heel eind moeten komen. Gewoon de D partitie verwijderen dan is de D partitie verdwenen en heet dat unallocated space. Vervolgens kan je als het goed is de C schijf uitbreiden. Je houdt op je harde schijf altijd wel een 8mb aan niet-gebruikte ruimte over. Maar die kan je wel missen neem ik aan.

Let er trouwens wel op dat als Vista vraagt of je de schijf wil formatteren dat je dit dan NIET doet. Op het moment dat je dat wel doet dan ben je namelijk alle data kwijt die erop staat.

Hallo

Overbodig dit te vermelden :

Uiteraard heb je eerst een "backup" gemaakt van alle belangrijke data .

Peter

Partition Magic heeft vaak problemen met Vista. Je zou met het partitiebeheerprogramma in Vista een heel eind moeten komen. Gewoon de D partitie verwijderen dan is de D partitie verdwenen en heet dat unallocated space. Vervolgens kan je als het goed is de C schijf uitbreiden. Je houdt op je harde schijf altijd wel een 8mb aan niet-gebruikte ruimte over. Maar die kan je wel missen neem ik aan.

Let er trouwens wel op dat als Vista vraagt of je de schijf wil formatteren dat je dit dan NIET doet. Op het moment dat je dat wel doet dan ben je namelijk alle data kwijt die erop staat.

Ik kon mijn C schijf niet uitbreiden; ik had er bijvoorbeeld 10 mb afgehaald, maar die kon ik erna niet meer bij doen... Alleen bij D kon dit wel.

Maar ik het het inmiddels opgelost; ik heb zojuist mijn 2 partities samengevoegd tot één, met behulp van Paragon Partition Manager, werkt uitstekend! :)
Bedankt voor jullie hulp allemaal ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan