RAID-0 (ook bekend als "striping") zet enkele disks in een array als een grote disk.
De kleinste disk capaciteit in de array bepaald de omvang van dit RAID systeem. Als je bijvoorbeeld een 1GB, 2GB en een 5GB drisk in een RAID-0 array zet, dan zal de PC een disk zien van 3GB (1GB x 3) t.o.v. de 8GB die maximaal beschikbaar kan zijn.
RAID-0 is ongeveer 2 keer zo snel als een enkele disk. De scnelheid wordt in basis gehaald doordat met; byte1 naar disk1, byte 2 naar disk2, byte3 naar disk1 , etc. stuurt. Hierdoor is de helft van de snelheid nodig voor disk 1 en de andere helft voor disk 2.
Aangezien de PC een hogere snelheid aan kan, zien we dat de snelheid van de array de som van de maximale snelheden de individuele disks in de array kan zijn.
Merk op: de gebruikte blok omvang is vaak 32 KByte of 64 KByte i.p.v. het voorbeeld waarin ik spreek over 1 byte;
Let wel op, dat wanneer er iets fout gaat, dit lastiger is op te lossen dan wanneer je losse schijven gebruik!!
Tenzij je raid 1 2 3 4 5 gebruik, maar dat zou ik alleen doen als je hier heeeeeeel erg goed in thuis ben, en ik ben dat absoluut niet dus ik kan er ook geen uitleg over geven