van 2 voedingen 1 maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

robincon

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2007
Hoi,
Na aanleiding van dit topic: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=379631
Wil ik van mijn 2 voedingen 1 maken, omdat ik ga upgrade na een 9800GX2 en waterkoeling.
Heb ik niet genoeg aan mijn 550 watt voeding van antec, nu heb ik ook nog een 500 watt voeding van antec.
Dus wilde ik daar 1 van maken hoe het daar staat, heeft dit geen gevaarlijke gevolgen als je het goed doet?

Groetjes,
Robin

van 2 voedingen een maken heb ik nog nooit gehoord,
maar 2 voedingen in een behuizing kan denk ik wel.
en daar kan m.i. niets fout aan gaan.
denk wel aan de extra warmte ontwikkeling

van 2 voedingen een maken heb ik nog nooit gehoord,
maar 2 voedingen in een behuizing kan denk ik wel.
en daar kan m.i. niets fout aan gaan.
denk wel aan de extra warmte ontwikkeling

Ik ben toch bang dat dit niet zomaar gaat lukken.
Het moederbord schakelt alleen de voeding die erop aan gesloten is
De ander blijft gewoon uit.

Ik ben toch bang dat dit niet zomaar gaat lukken.
Het moederbord schakelt alleen de voeding die erop aan gesloten is
De ander blijft gewoon uit.

Heb je de link gevolgd die TS gegeven heeft?
Dan zal je zien dat het prima kan.

Dual PSU
Het is mogelijk om meerdere voedingen samen te laten werken om zo 1 sterke voeding te creeëren. Waarom zou je dit willen? Je hebt net twee videokaarten gekocht om in SLI te zetten, maar je hebt maar een 400 Watt voeding in je pc. Nu baal je ervan dat je destijds geen sterkere voeding hebt gekocht. Je hebt echter nog ergens een 300 Watt voeding liggen welke je graag wilt combineren met die andere voeding. Omdat het je niet lukt om 2 voedingen tegelijk te laten starten (zie voltlijn: PS-ON), moet je hier iets anders op verzinnen.

Je kunt 2 of meer voedingen tegelijk starten door pin 16 en 17 (zie Pin-out 24-pins ATX connector) van elke voeding met de pin 16 en 17 van de andere voedingen te verbinden volgens de onderstaande afbeelding (Bij een 20-pins ATX connector gaat het om pin 14 en 15, zie Pin-out 24-pins ATX connector).
Dual_PSU.jpg

Als de voedingen op deze manier verbonden zijn, kan je 1 van de ATX stekkers in je moederbord inpluggen. Zodra je de PC aanzet zullen de extra aangekoppelde voedingen meedraaien.
Wat heel erg belangrijk is bij een Dual PSU setup, is dat de voedingslijnen van de voeding onderling niet in contact met elkaar komen. Als dit wel gebeurt gaan de voedingen elkaars voltages proberen te corrigeren wat meestal fatale gevolgen voor de voedingen heeft.

met wat knutselwerk kan het weer wel
zie deze post mrMusic

Of dat echt aan te raden is? er kan best wel wat misgaan...

maar kan dat met gewone stroomkabels of moet ik zoiets van een hele oude voeding nemen?
Die groene en bruine kabel?

Groetjes,
Robin

Kan met gewone stroomkabel (maar niet zo dun als speakerdraad b.v.:p)

Prima, maar een stukje draad van een oude voeding ook hoor, beter nog

Heb nog een oude 300 watt voeding, dus daar gewoon de kabels afknippen en die gebruiken

ik vind dat je een heel groot risico neemt.
Er is een verschil tussen oude hardware aan de praat krijgen met 2 voedingen en nieuwe highend-hardware aan de praat krijgen met 2 voedingen.

Als het mis gaat, dan kan je niet alleen niet voedingen gaan kopen, maar grote kans dat je ook nieuwe videokaarten kan gaan kopen. Verkoop dan liever je oude (goede) voedingen en koop van de opbrengst een zwaardere nieuwe.
Ik denk zelfs dat die 550W best zwaar genoeg is voor een 9800GX2. We hebben het immers niet over een b-merk...

Ga je het nu toch doen, probeer dan eerst op de vuilstort ofzo 2 oude pc's te pakken te krijgen en ga het eerst daarmee proberen.

(ga ik verdorie toch weer mijn mening over voedingen geven....)

ik vind dat je een heel groot risico neemt.
Er is een verschil tussen oude hardware aan de praat krijgen met 2 voedingen en nieuwe highend-hardware aan de praat krijgen met 2 voedingen.

Als het mis gaat, dan kan je niet alleen niet voedingen gaan kopen, maar grote kans dat je ook nieuwe videokaarten kan gaan kopen. Verkoop dan liever je oude (goede) voedingen en koop van de opbrengst een zwaardere nieuwe.
Ik denk zelfs dat die 550W best zwaar genoeg is voor een 9800GX2. We hebben het immers niet over een b-merk...

Ga je het nu toch doen, probeer dan eerst op de vuilstort ofzo 2 oude pc's te pakken te krijgen en ga het eerst daarmee proberen.

(ga ik verdorie toch weer mijn mening over voedingen geven....)

heb nog een oude pc en 2 voedingen, daarbij probeer ik het wel eerst

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan