• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

van A naar Z

Status
Niet open voor verdere reacties.

NLj0rd1

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2009
beste leden.
ik ben een slecht iemand op het termijn van excel.
nu heb ik een lijst gemaakt met alle films die ik thuis heb staan.
ik wil dat deze lijst met de namen automatisch van A naar Z wordt gesorteed.
ik heb in kollom A de namen staan in C het aantal delen(dus bijv harry potter heeft 8 delen) en in kollom F het totaal aantal DVD's.
kan iemand mij misschien heel maar dan ook heel simpel een uitleg geven/code zodat dit werkt?:D:D

alvast bedankt.

p.s ik snap alle andere forum's over dit onderwerp niet:(

Ervanuitgaande dat in je eerste rij de titels van de kolommen staan
Dus bvb in A1 staat 'Naam van de film', in cel C1 staat 'Aantal delen', in cel F1 staat 'aantal DVD's'.
Selecteer al je data (dus van A1 t.e.m. Fenlaatsterij)
Klik op menu Data >> Sorteren
Sorteer oplopend op kolom A, Naam van de film (zie bijlage)

Vraag opgelost? Klik dan rechtsonderaan op "Vraag is opgelost"

Bijlagen

• sorteer.JPG
    sorteer.JPG
    19,4 KB · Weergaven: 39
Ervanuitgaande dat in je eerste rij de titels van de kolommen staan
Dus bvb in A1 staat 'Naam van de film', in cel C1 staat 'Aantal delen', in cel F1 staat 'aantal DVD's'.
Selecteer al je data (dus van A1 t.e.m. Fenlaatsterij)
Klik op menu Data >> Sorteren
Sorteer oplopend op kolom A, Naam van de film (zie bijlage)

Vraag opgelost? Klik dan rechtsonderaan op "Vraag is opgelost"

gaat dit dan volledig automatisch ook als ik er dan een film bij voeg?

dat moet zeker te doen zijn met een macro, maar hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet.

oke...dan moet ik even wachten op iemand die reageerd die er wat meer verstand van heeft ;) evengoed thnxx :D

Beste NLj0rd1 ;)

Code:
Sub a_z()

Range("A2:E100").Sort Key1:=Range("A2"), Order1:=xlAscending

End Sub

In A1 tot F1 zet je kopnamen.

1. Zet deze code in een module in je VBA editor.

2. Of je maakt een knopje aan op je blad en koppel de code eraan, of je gaat via Extra Macro's, Macro's weergeven en voer de code uit (dit voor Excel 2003) of via Beeld, Macro's, Macro's weergeven en uitvoeren klikken (dit voor Excel 2007)

Indien er problemen zijn, voeg dan een bestandje met een voorbeeldje hier toe en we voegen de code erin.

Groetjes danny. :thumb:

Of sorteer eerst op kolom A dan op C en dan op F.
Code:
Sub Sorteren()
  With Sheets(1)
    .[A1:F100].Sort key1:=[A2], Order1:=xlAscending, key2:=[C2], Order2:=xlAscending, _
     key3:=[F2], Order3:=xlAscending, Header:=xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase:=False
  End With
End Sub

Beste NLj0rd1 ;)

Code:
Sub a_z()

End Sub

2. Of je maakt een knopje aan op je blad en koppel de code eraan, of je gaat via Extra Macro's, Macro's weergeven en voer de code uit (dit voor Excel 2003) of via Beeld, Macro's, Macro's weergeven en uitvoeren klikken (dit voor Excel 2007)

Indien er problemen zijn, voeg dan een bestandje met een voorbeeldje hier toe en we voegen de code erin.

2 bemerkingen:
- wat als hij meer dan 100 films heeft?
- kan je dit niet automatisch laten doen onder Worksheet_Change ofzoiets?

Beste sickofitall ;)

Ten eerste is de code al geschreven voor 100 namen zie range ("A2:E100") en deze wijzigen is niet moeilijk hé.

Ten tweede, ik zie het nut niet van in om Worksheet_Change hier in te voegen.

Ten derde een knopje aanmaken is niet moeilijk en men sorteert dan wanneer men wilt.

En ten vierde weet gij toch niet hoe dit in elkaar zit hé :D:D

dat moet zeker te doen zijn met een macro, maar hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet.

Groetjes Danny. :thumb:

Beste sickofitall ;)

Ten eerste is de code al geschreven voor 100 namen zie range ("A2:E100") en deze wijzigen is niet moeilijk hé.

Ten tweede, ik zie het nut niet van in om Worksheet_Change hier in te voegen.

Ten derde een knopje aanmaken is niet moeilijk en men sorteert dan wanneer men wilt.

En ten vierde weet gij toch niet hoe dit in elkaar zit hé :D:D

Groetjes Danny. :thumb:

Als je worksheet_change gebruikt gebeurt alles automatisch en heb je geen knopje nodig (de TS vroeg om het automatisch te laten sorteren).
Dus zonder knopje werken leek mij handiger.
ik was aan het proberen met Range("A1:E1").End(xlDown).Select maar om één of andere reden wou dat niet werken. :rolleyes:

Als je worksheet_change gebruikt gebeurt alles automatisch en heb je geen knopje nodig (de TS vroeg om het automatisch te laten sorteren).
Dus zonder knopje werken leek mij handiger.
ik was aan het proberen met Range("A1:E1").End(xlDown).Select maar om één of andere reden wou dat niet werken. :rolleyes:

Probeer dit eens.
Code:
[A1].Currentregion

met vr gr
Jack

Worksheet_Change lijkt mij niet echt mogelijk, daar hij de gegevens gaat sorteren als er wijzigingen zijn.
Maar door het sorteren gaan de cellen permanent wijzigen, wat betekent dat je in een oneindige lus komt.
Daarenboven is een worksheet_change behoorlijk belastend voor het intern geheugen !

daarom lijken de oplossingen van Danny mij de beste

Joske

Worksheet_Change lijkt mij niet echt mogelijk, daar hij de gegevens gaat sorteren als er wijzigingen zijn.
Maar door het sorteren gaan de cellen permanent wijzigen, wat betekent dat je in een oneindige lus komt.

Dat is wel te ondervangen.
Je zou de sortering kunnen laten plaatsvinden als er een wijziging is in de F-kolom, zoals:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Column = 6 Then ActiveSheet.UsedRange.Sort Key1:=Range("A2"), Order1:=xlAscending, Header:=xlYes

End Sub

Eventueel kan een sortering plaatsvinden als de gebruiker een andere regel selecteert.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt Roncancio, dat is hetgeen waar ik naar zocht.

Alleen is kolom F de vijfde kolom en niet de zesde ;)

Bedankt Roncancio, dat is hetgeen waar ik naar zocht.

Alleen is kolom F de vijfde kolom en niet de zesde ;)

???
Excel gaat uit van de 6e letter in het alfabet, dus de letter F.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Ow, my mistake. Ik had gelezen in het begintopic dat zijn dvd's in kolom E stonden.

Uw macro is (zoals gewoonlijk) 100% correct :p

Beste NLj0rd1 ;)

Code:
Sub a_z()

End Sub

thnxx voor je hulp alleen VBA editor??:P

je ziet ik ben erg slecht in excel!

wil/kan iemand het anders voor mij maken??(a)

als iemand dit wil hoor ik het van hem/haar wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan