Van A3 naar A4

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Ik heb diverse documenten in Woord die in A3-formaat zijn opgemaakt en ook zo moeten worden afgedrukt. Ik wil ze echter ook graag afdrukken in A4-formaat en uiteraard met behoud van opmaak. Ik dacht dit doen door er een pdf van te maken, maar d eoptie naar A4 lijkt te ontbreken. Vraag is nu: hoe pak ik dit handig (anders) aan?

Ik beschik over Office 2013 en Acrobat XI

Wat gebeurt er als je in Word het 'formaat' van een huidige A3 wijzigt naar A4?

dan gaat dus alles schuiven en past het niet meer op 1-pagina en dat is dus wel de bedoeling; alles moet geschaald worden, met bevriezing van de opmaak.

Wat als je na het selecteren van het A4 formaat kiest voor 1 pagina (passend maken) ?

Volgens mij is het allemaal niet zo ingewikkeld: bij afdrukken (je document dus gewoon op A3 laten staan) geef je in het blok <In- en uitzoomen> aan dat je wilt aanpassen aan papierformaat A4 en hé presto: prachtige kopie op A4!

Dank heren; knop ' passend maken' toegevoegd aan het lint in Word en het werkt; dank!
Hoe dat met de in- en uitzoomknop moet weet ik niet: ik krijg niet de keuze van aanpassen aan A4-formaat. Je zoomt enkel op het scherm volgens mij(?)

Hangt dan wellicht van de printer af; de knop Passend maken is op zich ook bruikbaar, maar die houdt wat minder rekening met documentopmaak, dus daarom is de optie in het menu <Afdrukken> (daar zat je toch wel?) betrouwbaarder.

Bijlagen

• Afdruk verkleinen.png
    Afdruk verkleinen.png
    21,7 KB · Weergaven: 503
OctaFish, volgens mij werk jij met Office 2007(?); in Office 2013 vind ik dit scherm echt nergens terug. Het zal natuurlijk toch wel ergens verstopt zitten, maar voor mij dus vooralsnog onvindbaar.

Goed gezien :). In Word 2010 zit deze optie er niet in, al vermoed ik dat het ook een eigenschap is van de printer zelf. Op mijn tweede werkplek (luxe, toch ;) ) gebruik ik Office 2010, en daar vond ik de optie hier.

Bijlagen

• Eigenschappen van printer.png
    Eigenschappen van printer.png
    69,1 KB · Weergaven: 483
nog eens goed gekeken, maar bij mij zijn dergelijke opties niet aanwezig. Ik ben er ook bijna zeker van dat jouw opties met jouw printer samenhangen, is dus bij iedereen net even anders.
Ik ben met documenten aan de slag die iemand anders heeft gemaakt en af zal drukken op A3. Mijn printer kent (dus) alleen maar A4. Geen optie dus van A3 naar A4. Met de eerder genoemde truc heb ik nu wel alles omgezet. Ik denk wel dat je gelijk hebt dat het niet echt perfect werkt: soms wordt er een onnodig kleiner letter gekozen, met dus nog veel witruimte aan de onderkant. Maar voor het gemak toch maar alle documenten erdoor gejaagd en nu in orde gebracht.

Even voor de zekerheid ingelogd op het werk: daar lukt jouw truc met de daar beschikbare printer wel. Bedankt!

nog eens goed gekeken, maar bij mij zijn dergelijke opties niet aanwezig. Ik ben er ook bijna zeker van dat jouw opties met jouw printer samenhangen, is dus bij iedereen net even anders.
Mooi (en ook weer niet :) ) dat het inderdaad van de printer afhangt; en dat het op je werk wél lukt! Heb je daar vermoedelijk een duurdere printer staan.... Ik neem aan dat de kwaliteit van de print dan ook beter is als bij de verkleinoptie?

Ja op het werk heb ik een uitstekende printer staan. Maar belangrijker is dat ik uiteindelijk de elegantste oplossing gevonden heb denk ik: bij printen naar pdf (in het printmenu) kun je ook aangeven dat de A3-pagina op één (A4) pagina moet komen en dat kan dus (uiteraard) zonder dat er een A3-printer aan hangt. Alle verhoudingen blijven mooi behouden en de kwaliteit is uitstekend. Dit werkt met Adobe (die ik thuis heb) of op het werk met een gratis tooltje (pdfCreator). Dit werkt dus niet bij 'opslaan als'; je moet naar de printer toe.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan