Van AVI naar ...?

Unplugged

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2018
Ik ben op dit moment al mijn DV-tapes aan het overzetten naar mijn computer.
Dat zijn allemaal AVI-files met de volgende specificaties:
1738339660514.png

Omdat dit per uur film zo'n 12 GB is, wil ik de filmpjes omzetten naar een ander formaat, waarbij ik zo min mogelijk gegevensverlies heb en waarbij ik de filmpjes later nog een keer kan bewerken.
Welk videoformaat met welke resolutie kan ik hiervoor het beste gebruiken? Er zijn zoveel soorten, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
En welk programma wordt aangeraden om de conversie voor elkaar te krijgen?

Ik zou gaan voor MP4 of MKV.
AVI biedt superieure beeld en audio kwaliteit. (met grote bestanden)

MP4 bestanden zijn kleiner, maar ook nog degelijke kwaliteit, zij het minder dan AVI.
Het formaat is met vele toestellen, waaronder ook TV's, compatibel.
MP4 wordt ook door meer apps ondersteund dan AVI.

MKV biedt goede kwaliteit gecombineerd met redelijke bestandsgrootte.
MKV heeft ook het voordeel dat je ondertitels in meerdere talen kan opnemen in het bestand en de gewenste taal kan kiezen tijdens het spelen van de video.

Ik zou, indien mogelijk, ook de video opschalen naar een groter formaat (vb 1080x720). De beeldkwaliteit zal iets achteruit gaan, maar in de praktijk valt dat nog wel mee.

Er zijn zoveel programma's om uit te kiezen...
Handbrake is gratis en doet zijn werk goed, het is wel iets moeilijker voor beginners.
Ga eens op zoek naar video convertoren in je favoriete zoekmachine.
Probeer er eens een paar en maak dan de keuze die jou het meest bekoort en voor jou het beste resultaat geeft.

MKV of MP4 zijn goede conversies, maar een filmpje van 38 seconden???

Ik veronderstel dat ze niet allemaal zo kort zijn.
Je kan trouwens met de meeste convertoren ook filmpjes aan mekaar plakken en zo een langer filmbestand krijgen.
Als men dat wil natuurlijk.

Daarbij kun je ook nog gaan spelen met de instellingen voor geluid, staat nu op 1024 bit, maar 320 ( en voorzichtig zeg ik nagenoeg dat het bijna cd-kwaliteit is ..) zou ook een goede zijn, het scheelt allemaal wat op de eindegrootte .

Ik zou, indien mogelijk, ook de video opschalen naar een groter formaat (vb 1080x720). De beeldkwaliteit zal iets achteruit gaan, maar in de praktijk valt dat nog wel mee.
1080 x 720 is een verhouding van 3:2. In het screenschot met de bestandseigenschappen staat 720x576, dat is een verhouding van 5:4. Het DV-formaat is 4:3. Ik raak geloof ik de draad een beetje kwijt...

MP4 bestanden zijn kleiner, maar ook nog degelijke kwaliteit, zij het minder dan AVI.
Het formaat is met vele toestellen, waaronder ook TV's, compatibel.
MP4 wordt ook door meer apps ondersteund dan AVI.

MKV biedt goede kwaliteit gecombineerd met redelijke bestandsgrootte.
MKV heeft ook het voordeel dat je ondertitels in meerdere talen kan opnemen in het bestand en de gewenste taal kan kiezen tijdens het spelen van de video.
Het zijn allemaal homevideo's die ik op de DV-tapes heb staan. Dus geen ondertitels. Dan is MP4 dus het meest aanbevolen?

@Unplugged Ik zou in dat geval voor MP4 gaan. Je kan het oorspronkelijke formaat houden, maar 1280x720 is het formaat dat tegenwoordig op zowat alle toestellen gehanteerd wordt.
Er worden dan bij het converteren zwarte balken links en rechts toegevoegd.

Terug
Bovenaan Onderaan