• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Van datum, jaar automatisch invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord2011

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Beste mensen,

Ik wil en onderhoudsplanning maken.
Mijn idee is om een automatisch jaar opgave door te geven, met begin en eind datum.

Mijn bedoeling is dat Excel automatisch het begin en eind datum in vullen en met een verhoging inflatie cijfer. Zie bijlage

Alvast bedankt.

Mv/Gr

Bijlagen

Mijn bedoeling is dat Excel automatisch het begin en eind datum in vullen en met een verhoging inflatie cijfer. Zie bijlage
Al achttien mensen voor mij hebben waarschijnlijk ook gezien dat je voorbeeld niet duidelijk is.

Even een aanpassing

Mijn bedoeling is om met het invoeren van het begin en eind datum het jaar/en automatisch verschijnen. Incl. het inflatie cijfer van 2.5% in rij 9.

Bijv in Cel G8= 2009, CEL H8= 2010 t/m CEL P8= 2018.

Maar dit moet full automatische gebeuren afhankelijk van de ingevulde datum. Of het kan anders je begin met een datum en je vul het aantal jaren in.

Ik hoop, dat her duidelijk is.

Voor G8 kun je toepassen:
Code:
=JAAR(I4)
en voor de volgende cellen
Code:
=ALS(OF(G8+1>JAAR($I$5);G8+1<2000);0;G8+1)
Het inflatiepercentage blijft onduidelijk.

Laatst bewerkt:
Hier een klein voorbeeld van hoe ik denk dat je bedoelt.
Heb inflatie getal aangepast wat vlgns mij de bedoeling is.

Bijlagen

Het is mij tot zover gelukt, maar nu wil ik weten of mogelijk is dat als de cijfer in de cel 0 is dat het column wordt verborgen (hide).

Bijv als in kiest voor 24-06-2009 t/m 24-06-2024 het cijfer 0 in de column X t/m AM uit beeld verschijnen.

Ik wil weten of het mogelijk is en hoe?

Mv/Gr

Bijlagen

nu wil ik weten of mogelijk is dat als de cijfer in de cel 0 is dat het column wordt verborgen (hide).

Die zie je toch niet in mijn voorbeeldje?

Hier de aanpassing met jou berekening.

Bijlagen

Het is prima, maar mag ik weten hoe is het gedaan?

Een kort uitleg!:shocked:

Begindatum:24-6-2009
Totaal aantal jaren (Zelf invullen)11
Eind datum wordt dan automatisch: 24-6-2020

Formule incel:T9:
=IF($J$5>=COUNTA($I$8:T8);(1+$J$7)^COUNT($I$8:T8);"")

Als J5 groter of gelijk is als aantal gevulde cellen tussen I8 en T8 bereken dan 1+I7^ aantal gevulde cellen I8 tm T8 en anders niets laten zien.
Door de formules door te kopieeren blijft I8 vanwege $-tekens I8 en verander T8 automatisch in U8 Daar dus geen $-tekens

Hoop dat je het begrijpt.

Met de toegepaste formule loop mijn onderhoudplan niet synchroon.

De formule in bijv. Cel I13 werkt goed alleen als ik 1 jaar kiest in cel D13, bij meerdere jaren loop het niet synchroon.

Verder als ik in cel J6 bijv. 5 jaar kiest krijg ik een aantal VALUE in mij cellen hoe kan ik deze laten verdwijnen?

Kan iemand me verder helpen?

Mv/Gr

Bijlagen

noord25
Ik begrijp niet precies wat je wilt, maar toch even een opmerking bv wat betreft cel I13
daar staat: I$9-$H$9
Je trekt daar dus 2 jaartallen van elkaar af: 2010 min 2009
Als je jaartallen van elkaar aftrekt dan krijg je als resultaat het aantal dagen te zien.
Excel ziet een 1 in een cel waar datum of tijd staat altijd als 1 dag
1 jaar wordt dus 365 dagen.
1 uur wordt dus 1/24 dag.

Ik denk dat daar je fout zit.
(verwachte )Vraag:
Waarom gat het dan wel goed in cel H13?
Antwoord:
Je trekt daar H9 van H9 af dat is altijd 0

Ja dat snap ik, want als in de groene cellen cel H9 t/m AM 9 gewoon standaard maken ) dan gaat het wel goed.

Dus het probleem zit in het datum?????

En mijn bedoeling is dat als ik voor een jaar kiest (bijv. 3 jaar), dient het bedrag in cel E13 om de gekozen aantal jaar te verschijnen.

Dus om de 3 jaar dient het bedrag 1000 te verschijnen.

MOOI precies wat ik bedoeld:eek:

Verder als ik in cel J6 bijv. 5 jaar kiest krijg ik een aantal VALUE in mijn cellen tussen N en AM hoe kan ik deze laten verdwijnen?

Zet er deze ALS(ISFOUT( functies voor.
Code:
=ALS(ISFOUT(jouw formule));"";jouw formule))

Succes.

Ik heb op alle manier geprobeerd maar lukt mij niet.
Kan je even meer uitleggen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan