Van datumkolom naar maand, kwartaal en jaar kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pinokkio89

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2006
Goedendag,

In het database bestand dat ik aangeleverd krijg staat een kolom met datum, bijvoorbeeld 05/07/09.

Dit bestand wil ik in Access zetten en moet ik maandelijks updaten.

Ik wil graag dat in Access ipv een kolom met data, 3 kolommen worden gemaakt met daarin maand, kwartaal en jaar.

Dus, wat ik heb:

Product A | 01-01-09

Moet automatisch worden:

Product A | Januari | Q1 | 2009

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt!

Je kunt een Bijwerkquery maken die, als je de kolommen in de tabel hebt aangemaakt, ze vult met de gesplitste waarden. Dus:
Veld Jaar krijgt als waarde: Year([Datum])
Veld Maand krijgt als waarde: Format([Datum];"mmmm")
Veld Kwartaal krijgt als waarde: "Q" & Format([Datum];"q")

Dank je voor je antwoord.

Is het ook mogelijk om door middel van deze bijwerk query de benodigde kolommen automatisch aan te laten maken en de kolom met de oude notatie automatisch te laten verwijderen?

De database moet namelijk geregeld bijgewerkt worden, en het kost nou eenmaal meer tijd om iedere keer die kolommen aan te maken.

Daar zou je dan een Functie of een Macro voor moeten maken. Je kunt met queries wel velden toevoegen en verwijderen uit een tabel, maar je zou ook nog een Tabelmaak query kunnen overwegen, waarbij je de tabel steeds opnieuw aanmaakt. Ook hiervoor geldt dan dat je misschien een macro nodig hebt, omdat je de oude versie van de tabel waarschijnlijk eerst zult willen verwijderen, om foutmeldingen te voorkomen.
Alles is op zich wel eenvoudig te programmeren...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan