Van Excel naar Access

• Onderwerp starter Onderwerp starter BadE
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BadE

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2007
OKe,

ik ben pas begonnen met Access dus ik weet er nog niet veel vanaf, maar ik heb de volgende vraag:

Ik hou voor mijn bedrijf de vrije dagen bij van een 30-tal mensen. Op dit moment heb ik die in Excel-bestanden staan. Voor elke persoon een nieuw bestand en elk jaar weer een nieuwe map met nieuwe bestanden. Dus als ik die wil printen ben ik een tijdje bezig.
Nu wil ik in Access een programma maken waarin ik de dagen kan invoeren per medewerker en aan het eind van het jaar een overzicht kan printen welke dagen hij heeft opgenomen en wat het begin en eindsaldo is.
Ik heb een tabel met naam, adres, postcode, woonplaats.
Ik heb een tabel met begin datum werk, geboortedatum

Nu ben ik dus op zoek naar een oplossing om deze gegevens met elkaar te koppelen. Ik heb al wat geprobeerd met relaties. Heb alle medewerkers een Id gegeven via Access (gewoon 1,2,3,4,...enz) Die heb ik bij de tweede tabel met datums gerelateerd.

Zou iemand mij op weg kunnen helpen?

Alvast bedankt,

Eric

Piece of cake

Weet je dat je in Access queries kan maken? Daarmee kan je de tabellen koppelen.

Ik weet inderdaad van de queries. Maar om even een rechtstreekse vraag te stellen.
Ik moet dus per medewerker over een heel jaar verschillende data invoeren. Hoe moet
ik dat in een tabel kwijt?
Ik weet niet hoe ik dat moet ingeven in een tabel?

Ik neem aan dat ik in een nieuwe tabel een koppeling moet maken met het id per medewerker en daarachter dus de data die ik moet invoeren. Maar hoe geef ik dus
meerdere data per medewerker aan in een tabel?

Hopelijk is de vraag een beetje duidelijk.

Alvast bedankt voor de gedane moeite.

Het ligt een beetje aan de soort informatie die je bij een persoon kwijt wilt. Adres informatie, sofinummer kan in dezelfde tabel. Je kan ook opnemen dat hij/zij kinderen heeft. De namen van deze kinderen moet je echter opnemen in een andere tabel omdat dit een reperterende groep is. Dat wil zeggen dat die persoon nul of misschien wel vijf kinderen kan hebben. Dan maak je een tabel Kinderen met de velden PersoonID en KindNaam.

Bovenstaande is een voorbeeld van een 1:N relatie. Dit alles heeft te maken met het normaliseren van een database. Even zoeken op internet voor meer info daarover.
Enjoy!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan