Hallo allemaal,
Alleereerst, je kunt toch gewoon de te downloaden software op een schijfje branden?
Gewoon allemaal exe-bestanden?
Maar als je het wat sjieker wil doen doe ik het zo...
Als ik zelf een installatieschijf van één of meerdere programma's maak, werk ik met
een HTML-documentje. Vervolgens bouw ik een simpele autorun, waardoor die HTML
vanzelf tevoorschijn komt wanneer ik de schijf plaats.
Eerst sleep je alle te branden exe-bestanden naar de schijf, zodat je ze met Windows
branden kunt. Geef ze een goede naam zodat je duidelijk ziet wat wat is.
Vervolgens maak je in bijvoorbeeld FrontPage een (simpel, je kunt het zo mooi maken
als dat je zelf wilt) menu. De links die je hierin zet maak je zo dat ze altijd werken, ongeacht
de CD-rom-letter. Dit doe je door de link gewoon naar blablabla.exe te maken en niet
naar D:\blablabla.exe. Ook wanneer je een afbeelding invoegt, zorg je dat in de HTML-
code geen volledig pad staat, maar weer alleen de volledige naam van het bestand zelf.
Hierdoor werkt alles altijd correct, als alles maar in dezelfde map staat (en dat staat het,
want het staat allemaal op dezelfde schijf). Ook dit HTML-bestand sla je op op de
schijf.
Maar hoe maak je dan een autorun?
Simpeler dan je denkt. Je opent kladblok, typt op de eeste regel [AUTORUN] en slaat
het bestand op als Autorun.inf, weer op de schijf uiteraard. Vervolgens open je het bestand
weer. Je typt onder de reeds gemaakte regel 'open=', gevolgd door het bestand.
Bijvoorbeeld 'open=DVD Shrink.exe'. Maar, wij willen natuurlijk die HTML laten openen.
In dat geval gebruik je geen open (die mag alleen bij exe's gebruikt worden) maar
shellexecute. Dus bijvoorbeeld 'shellexecute=install.htm'. Let erop dat ook de extensies
goedstaan. Een hoofdletter of een letter teveel of te weinig kan het verschil maken.
Ook kun je de schijf met de hulp van een autorun een icoontje geven. Op een volgende
regel type je 'icon=', gevolgd door het picrogram. Bijvoorbeeld 'icon=MSOFFICE.ico'.
Wanneer je hier het programma neerzet, bijvoorbeeld 'icon=Adobe Reader.exe', zal
het picrogram van het programma getoond worden, mits deze ingesloten is natuurlijk.
Nog een kleine tip:
Als je eerst een autorun bestand maakt in de root van een harde schijf, zul je zien dat de
harde schijf het gekozen icoon krijgt en kun je testen of deze de autorun goed werkt door
er met de rechtermuis op de klikken en dan voor Automatsch afspelen te kiezen. Als je
dit doet moeten natuurlijk ook de bestanden waarnaar in de autrorun verwezen wordt
in de root plaatsen, anders krijg je 404'tjes.
Nog vragen? Vraag maar raak.