Van Fat 32 nar NTFS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald61

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2000
Op mijn PC heb ik 1 harde schijf. Op de ene partitie NTFS, het andere is FAT 32.
Verder staat er Window XP en allerlei software op.

Hoe kan ik de complete schijf in NTFS zetten, zonder dat er gegevens verloren gaan?

Ron

Dan zou je moeten kijken of je aan Partition magic kan komen.
Die is daar goed voor.

okee,
dan anders
Stel ik heb een nieuwe harde schijf. Die wil ik in NTFS hebben. Moet ik dan eerst omzetten in NTFS en pas daarna de partities aanmaken?
Of kan het ook andersom?

Geplaatst door Ronald61
okee,
dan anders
Stel ik heb een nieuwe harde schijf. Die wil ik in NTFS hebben. Moet ik dan eerst omzetten in NTFS en pas daarna de partities aanmaken?
Of kan het ook andersom?

Nee, want je moet eerst partitioneren eer je kan formateren.

Je zou met Fdisk eerst partities kunnen aanmaken(FAT32)
en na het formateren de partities kunnen converteren naar NTFS.
Dit doe je zo als je geen Partition magic hebt;
start>uitvoeren>cmd [enter], type: convert X: /fs:ntfs [enter]
(waarbij X je schijf letter is)
Converteren naar ntfs gebeurt door windows zonder data verlies.
Converteren terug naar fat32 kan niet zonder dataverlies.
Uit een ander topic gehaald een quote van Caveman.:)

Laatst bewerkt:
mmm

ik zit nu ook met een kalen PC, met 1 harde schijf van 80 gb.
Ik wil er Win xp op hebben, op een 10 gb partitie en de rest voor ovefrige software en documenten.
De hele schijf in NTFS, dus ik vroeg me af hoe dat te doen.
(zonder partion magic)

tijdens installatie van XP zal je automatisch vraag krijgen of je partitie's als NTFS wil formatteren of als FAT32, dus................... begin mar met F-disk eerst 2 part. te maken, formatteren als FAT en dan XP installeren, dan krijg je bovenste vraag...

ja, en ik dacht dat als je vóór de xp installatie de partitie via fdisk gemaakt hebt, xp inderdaad vraag of ik een Fat 32 danwel een NTFS station er van wil maken, maar dat vraagt xp dan slechts alléén voor de partitie waar xp op komt.
Ofwel de andere partitie kan je niet via de xp installatie NFTS maken.

Of ben ik abuis?

Nee dit klopt, installeer xp als ntfs dus en als je klaar bent met installeeren kan je die andere partitie conferteren naar ntfs

groet
Harmen

tijdens installatie, als XP vraagt welke je wil, NTFS of FAT, krijg je ook lijst met je partities te zien en dan kan je keuze maken en 1 per 1 part. laten formatteren, als t ie klaar is met formatteren van een partitie, krijg je weer de lijst en kan je volgende partitie opgeven

ik heb over XP Prof. maar zal ook zo in Home ed. zijn of niet ?

Ondertussen be ik al begonnen met het instellen van die hard disk en komt er een nieuw probleempje bij.

DE disk is 80 gb. Ik had voorheen een partitie van 10 gb en één van 70. Beide partities heb ik verwijderd via Fdisk. Vervolgens, na een opstart één partitie gemaakt van 80 gb.
Nu moet ik die disk geheel formatteren en op de één of andere manier krijg ik bij Format C alleen 10 gb geformatteerd, en niet dus de hele schijf.

Het gekke is dat als ik bij Fdisk kies voor Partitiegegevens weergeven, er één partitie wordt weergegeven van 80 gb.
Maar formatteren van die 80 gb wil niet.

heeft fdisk misschien een limiet kwa gig doe het lekker met de xp cd rom..net zo makkelijk.....

ik heb over XP Prof. maar zal ook zo in Home ed. zijn of niet ?

Ik zou het echt niet weten, DN

met welke opstart-diskette werk je? Anders moet je met opstart diskette alleen partitie's maken maar niet formatteren. Een part. actief maken, fdisk afsluiten en PC uitzetten. In BIOS opstartoptie's aanpassen : 1e opstart optie van af CD Rom, doe XP Cd Rom in drive en start PC, installatie begint en laat XP formatteren i.p.v met opstart diskette te formatteren

Leg dat Fdisk nou maar aan de kant en boot vanaf de WinXP CDROM. In het partitiescherm verwijder je alle partities en maakt een nieuwe partitie van 10 Gb. Setup vraagt welk bestandssysteem en je kies gewoon voor NTFS. Als WinXP is geïnstalleerd dan rechtsklikken op Deze Computer > Beheren > Schijfbeheer. Als je daar in het rechtervenster rechtsklikt op de Ongepartitioneerde ruimte, dan kun je daar een nieuwe partitie maken en krijg je ook de keuze om een systeem te kiezen.

Mag ik trouwens nog even opmerken dat je nog eenvoudiger van die FAT32 een NTFS had kunnen maken door in WinXP het commando convert c: /fs:ntfs in te geven. Dan was je schijf omgezet zonder gegevensverlies. Daar heb je helemaal geen Partition Magic voor nodig. Wel om van NTFS naar FAT32 te gaan.

PS: Die demo-versie van Partition Magic downloaden heeft geen enkele zin, want die laat je wel alles mooi zien, maar doet helemaal niks. Wijzigingen worden dus helemaal niet doorgevoerd. Daarvoor is het tenslotte een demo...

Laatst bewerkt:
oeps, bedankt voor de tip binary
jemig, wist ik het maar eerder, dan had het me een hoop werk gescheeld.
iedereen bedankt, want het is inmiddels wel gelukt.

Ik heb laatst mijn fat 32 naar NTFS geconventeerd.
Ga naar start>>>> uitvoeren en type command en druk op enter.
Om de c: schijf te conventeren type je vervolgens c:/FS:NTFS en druk op enter. Hierna zul je een scherm krijgen dat het conventeren gestart wordt als de pc opnieuw opgestart wordt.
Start de pc dus opnieuw op. Conventeren start automatisch als de pc opstart.
Voor de d: schijf en volgende herhaal je alles weer.

Het kan soms weleens mis gaan. Maak voor de zekerheid goede back-ups.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan