Van HDD naar SSD + HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

tobiastheebe

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 jan 2012
Ik wil zeer binnenkort mijn primaire laptop, een Dell Latitude E6410, opnieuw installeren met Windows 10.

Op dit moment draait de laptop nog Windows 7. Deze draait op een HDD, een Hitachi TravelStar 7K1000 van 1 TB. Hierop staan twee partities van elk exact 465 GB, één partitie (C:\) voor het OS en één partitie voor de data (D:\).

In de nieuwe configuratie van Windows 10 wil ik het OS laten draaien op een SSD. Deze heb ik eerder vanavond gekocht, een Samsung 850 EVO van 250 GB. De DVD-speler die op dit moment nog in de laptop zit, vervang ik hierbij door een caddy (ook vanavond gekocht) waar ik de Hitachi HDD in plaats. De Samsung SSD plaats ik in de normale HDD-caddy.

Mijn vraag is nu, wat de makkelijkste/snelste/veiligste manier is om ervoor te zorgen dat de Hitachi HDD slechts nog de data bevat op een grote partitie van 1 TB? Ik dacht zelf al aan een back-up maken van de data op de datapartitie, de schijf wissen en opnieuw partitioneren met één partitie en vervolgens de back-up terugzetten... Maar ik neem aan dat hier wel een betere manier voor is?

Laatst bewerkt:
Ik zou het volgende doen:
Inderdaad eerst een backup van de data maken.
Dan de laptop booten d.m.v. een Linux Live-cd ( bijv. Ubuntu ) en daarmee op de Hitachi de C-partitie verwijderen, en de vrijgekomen gebruiken om de D-partitie te vergroten naar de maximale grootte.
Vervolgens sluit je de laptop af, verwijder de Live-cd en de Hitachi-schijf en plaats de Samsung 850 en installeer daarop Win 10.
Configureer dat en draai eerst alle updates.
Pas als je dat klaar hebt plaats je de Hitachi-schijf in de caddy i.p.v. het cdrom-station.

Echter zou ik eerst eens gaan Googelen op mogelijk bekende problemen met Win 10 op jouw type / model laptop en controleren of alle drivers voor Win 10 beschikbaar zijn want Win 10 is verre van klaar.
Er worden nog steeds veel problemen gemeld m.b.t. hardware-ondersteuning ( vooral m.b.t. grafische kaarten en usb aangesloten randapparatuur ).

Als je nu nog geen backup hebt... moet je er een extra maken.... anders heb je nog steeds geen backup. Alleen maar je data verplaatsen... dat heet en is geen backup maken...:o

Inmiddels draait de laptop sinds een week naar tevredenheid Windows 10 op SSD.

Dit zijn de stappen die ik heb uitgevoerd:

1. Back-up data D-partitie gemaakt op andere HDD.
2. C-partitie geformatteerd.
3. Data D-partitie verplaatst naar C-partitie.
4. D-partitie verwijderd.
5. C-partitie uitgebreid naar 1 TB.
6. HDD vervangen door SSD.
7. DVD vervangen door HDD (C-partitie wordt D-partitie).
8. Installatie Windows 10 op SSD uitgevoerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan