van huidige form een rapport genereren

Status
Niet open voor verdere reacties.

aghering

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2010
Hallo,

Ik heb een vraagje waar ik niet over uit kom. ik heb een formulier die vaker wordt gefilterd op meerdere criteria. Nu zou ik graag een functie willen toevoegen dat er een rapport wordt gegenereerd van de huidige recordset en filter zo krijgt de gebruiker precies de zelfde records te zien op de rapport die op in de form wordt weergegeven. Is dit mogelijk?

Groeten,

AGhering

Dat is zelfs vrij simpel. Om te beginnen heb je uiteraard een rapport nodig, en op je formulier een knop waarmee je het rapport opent. Aan die knop moet je een stukje code toevoegen om het formulierfilter op te vragen.

Code:
Dim sFilter As String
Dim sRapport As String
sFilter = Me.Form.Filter
sRapport = "Hier de rapportnaam"
DoCmd.OpenReport sRapport, acViewPreview, , sFilter

ik moet naast de form filter wil ik ook de recordsource hebben. het moet zeg maar een dynamisch rapport worden(eenmalig)

dan weet ik wel dat ik de recordsource kan krijgen via

me.RecordSource

maar hoe krijg ik beide variabelen over naar mijn rapport?

Die laatste snap ik eerlijk gezegd niet: heb je voor het rapport een wisselende Recordsource? En zo ja, waarom? Want het lijkt mij dat een rapport met exact dezelfde velden gebaseerd moet zijn op een bron die, als je al wisselt, toch grotendeels identiek is aan de andere bron(nen). En dat je dus met één bron en een goed filter hetzelfde kunt bereiken. De combinatie van filter wisselen+recordbron wisselen vind ik een hele vreemde.

wat jij zegt klopt, ik had er een heel andere beeld over maar hoe jij het uitlegt valt het kwartje voor me. ik ga effe kijken of ik verder kan bedankt :)

Ik gebruik twee technieken: ofwel ik neem het filter van het formulier over, zoals ik hierboven beschreef, ofwel ik verander de Recordsource van het rapport. Dat laatste is wat ingewikkelder, want je moet het rapport eerst in Hidden Designmodus openen, dan de Recordsource aanpassen, Rapport opslaan en vervolgens openen in normale modus.
Het voordeel van de laatste methode is dat het rapport altijd geopend wordt met het laatste filter. Maar dat kan uiteraard ook een nadeel zijn ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan