van kolom naar rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

scratchtraxx

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2008
Beste,

Ter verduidelijking, heb ik een printscreen geplaatst, omdat ik zelf niet goed weet hoe ik mijn probleem correct moet omschrijven.

Ik heb dus een tabel, die wordt samengesteld door toevoeg query's. deze tabel (zie printscreen) bevat een kolom met de rotatiesnelheid van producten ...

Omdat ik graag op langere termijn wil evalueren wat er gebeurd met de resultaten, zou ik de resultaten die nu in een kolom staan, willen converteren naar een rij, dat ik in de toekomst via een toevoegquery (of andere manier) een tabel kan beginnen opbouwen met het resultaat dat er van dat moment altijd bijkomt. (zie printscreen onderaan)

Dus de tabel onderaan op de printscreen, die nu 1 regel bevat, wordt altijd uitgebreidt, voor de huidige datum te generen dacht ik aan de fuctie 'date()'

Hierdoor kan ik via een rapport, grafiek basseren op de tabel... om zo evoluties of trends op te merken.

Maar ik geraak er totaal niet uit, ik zit muurvast :)

Alvast vriendelijk bedankt voor tips en een eventuele oplossing!

Bijlagen

• doelstelling evaluatie.JPG
    doelstelling evaluatie.JPG
    51,3 KB · Weergaven: 45
Ik zou de tabel gewoon laten staan, want hij is (bijna) goed.... Alleen een Datumveld toevoegen, en je bent er.
Het overzicht dat je wilt zien, maak je met een Kruistabel. Daarbij gebruik je het Datumveld als Rijkop, het Naamveld als Kolomkop en het Rotatieveld als Waarde. De Rij- en Kolomkop staan standaard op Group By, het Waardeveld krijgt een functie Sum of Count, afhankelijk van wat je wilt zien. (ik denk Sum).

Ik zou de tabel gewoon laten staan, want hij is (bijna) goed.... Alleen een Datumveld toevoegen, en je bent er.
Het overzicht dat je wilt zien, maak je met een Kruistabel. Daarbij gebruik je het Datumveld als Rijkop, het Naamveld als Kolomkop en het Rotatieveld als Waarde. De Rij- en Kolomkop staan standaard op Group By, het Waardeveld krijgt een functie Sum of Count, afhankelijk van wat je wilt zien. (ik denk Sum).

Beste Octafish, dit resultaat is zeer bevredigend :),

Zoiets had ik idd in gedachte!, ik ga er wat verder op werken :)

Alvast enorm bedankt voor je snelle hulp!

Je wilde het oorspronkelijke idee ook gebruiken om gegevens in te voeren? Dat hoeft dus niet, omdat je met een kruistabel heel flexibele overzichten kunt maken. Als je bijvoorbeeld een nieuw produkt toevoegt, wordt dat automatisch getoond in de kruistabel. En de Datums kun je gebruiken om op dag, week, maand of jaar te groeperen. Kortom: héél flexibele overzichten! Stoei er inderdaad maar eens mee.

Je wilde het oorspronkelijke idee ook gebruiken om gegevens in te voeren? Dat hoeft dus niet, omdat je met een kruistabel heel flexibele overzichten kunt maken. Als je bijvoorbeeld een nieuw produkt toevoegt, wordt dat automatisch getoond in de kruistabel. En de Datums kun je gebruiken om op dag, week, maand of jaar te groeperen. Kortom: héél flexibele overzichten! Stoei er inderdaad maar eens mee.

Inderdaad, tot die conclusie ben ik ook gekomen, ik ging het veel te moeilijk zoeken :)

Mijn kruistabel werkt nu zeer goed, waarvoor dank voor de hulp!

Nu heb ik een query gemaakt op basis van de kruistabelquery.

Deze sorteert alles per datum.

Is het nu ook mogelijk om hier nog op te filteren, ik bedoel hiermee, ik wil enkel datum 15/4/2010 zien met de bijhorende rotaties ...

Ik wou dit met een paramterquery doen ==> door dus bij criteria te zetten [Welke dag:]

Maar bij het uitvoeren van de query krijg ik dan de volgende foutmelding =
The Microsoft Jet-database-engine [Welke dag] niet herkennen als een geldige veldnaam of expressie.

Iemand een idee, waaruit deze fout voortvloeit?

Oja als ik op help druk in het dialoogvenster, krijg ik de volgende uitleg (maar hier wordt ik dus niet wijzer van) =

De Microsoft Jet Database Engine kan <naam> niet herkennen als een geldige veldnaam of expressie. (Fout 3070)
De opgegeven naam is niet herkend als veldnaam en is geen geldige expressie. In een query kan deze fout optreden als u een naam opgeeft die op onjuiste wijze naar een database, tabel of veld verwijst.

Mogelijke oorzaken in Microsoft® Access:

Er is een parameter gedefinieerd in een kruistabelquery of in een query waarop een kruistabelquery of grafiek is gebaseerd en het gegevenstype van de parameter is niet expliciet opgegeven in het dialoogvenster Queryparameters. U kunt het probleem zo oplossen:
Geef voor de query die de parameter bevat de parameter en het bijbehorende gegevenstype op in het dialoogvenster Queryparameters.
Stel vervolgens de eigenschap ColumnHeadings in in de query die de parameter bevat.
In elk type query kan deze fout worden veroorzaakt doordat u een onjuiste verwijzing naar een database, tabel of veld hebt opgegeven. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer u in een expressie verwijst naar een veld met de naam "Salaris", maar een typefout hebt gemaakt, zoals [Solaris]*1.1.

De mogelijke oorzaak wordt overigens netjes vermeld:
Er is een parameter gedefinieerd in een kruistabelquery of in een query waarop een kruistabelquery of grafiek is gebaseerd en het gegevenstype van de parameter is niet expliciet opgegeven in het dialoogvenster Queryparameters

Het enige wat niet helemaal duidelijk is uitgelegd, is hoe je een vaste parameter instelt. Dat doe je in het menu <Query>, <Parameters>. Daar typ je de naam die je wilt gebruiken (Welke dag), en kies je het juiste type (Datum/Tijd).
In de query zet je dan in de criteriumregel van het datumveld: [Welke dag]. Let er op, dat de naam exact overeenkomt, anders doet-ie het alsnog niet.

Als dit allemaal ook niet werkt, dan zou ik de Kruistabelquery niet rechtstreeks aan de tabel hangen, maar aan een query waarin je dus als eerste de recordfiltering maakt. De kruistabel hoeft dan verder niet te filteren, en zal normaal werken.

De mogelijke oorzaak wordt overigens netjes vermeld:

Het enige wat niet helemaal duidelijk is uitgelegd, is hoe je een vaste parameter instelt. Dat doe je in het menu <Query>, <Parameters>. Daar typ je de naam die je wilt gebruiken (Welke dag), en kies je het juiste type (Datum/Tijd).
In de query zet je dan in de criteriumregel van het datumveld: [Welke dag]. Let er op, dat de naam exact overeenkomt, anders doet-ie het alsnog niet.

Als dit allemaal ook niet werkt, dan zou ik de Kruistabelquery niet rechtstreeks aan de tabel hangen, maar aan een query waarin je dus als eerste de recordfiltering maakt. De kruistabel hoeft dan verder niet te filteren, en zal normaal werken.

Ik weet niet hoe ik je moet bedanken, maar het werkt dus volgens jou manier ! SUPER!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan