van lan naar wireless lan

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcwous

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jun 2006
dag,

Ik heb internet op een pc(1) via wireless lan naar de router.
Aan die pc(1) wil ik met netwerkkaartjes een bekabelde pc(2) hangen.
Vervolgens wil ik met pc(2) via de crosskabel, via de wireless pc(1), via de router het net op. Hierbij wil ik geen gebruik maken van DHCP

Heeft iemand suggesties voor snelle instellingen of kent iemand standaard problemen voordat ik dit ga proberen?

Alvast bedankt voor je reactie

Hoewel het wat moeilijk is uitgelegd lijkt het mij allemaal te gaan lukken.

Moet je wel opletten dat je internet deelt op PC1 zodat PC2 daar gebruik van kan maken.

Maar waarom doe je zo moeilijk als je ook gewoon een WLAN kaart in PC2 kan drukken? Lijkt mij aardig wat sneller te werken...

Tha Devil zei:
Hoewel het wat moeilijk is uitgelegd lijkt het mij allemaal te gaan lukken.

Moet je wel opletten dat je internet deelt op PC1 zodat PC2 daar gebruik van kan maken.

Maar waarom doe je zo moeilijk als je ook gewoon een WLAN kaart in PC2 kan drukken? Lijkt mij aardig wat sneller te werken...

Dank je wel voor je reactie.

Een Wlan draait op 11 Mbit zag ik
Terwijl een gewone lankaart op 100 Mbit draait.

Als ik internet delen aanzet op lan(1) kan ik met (1) en (2) niet meer op het netwerkje omdat ie automatisch 192.168.0.1 kiest. Mijn netwerkje zit niet op 0
PC(1) kan dan ook zelf niet meer op het internet
PC(2) overigens ook niet

Als ik internet delen aanzet op Wlan(1) kan ik met (1) en (2) ook niet meer op het netwerkje of internet hoewel hij dan het IP-adres intact laat

Laatst bewerkt:
Een WLAN hoeft niet op 11 Mbit te draaien hoor, dit is afhankelijk van je router. Ikzelf draai hier een 54 Mbit draadloos netwerk en voor mij maakt het niet veel uit of ik nou bedraad een bestand download of draadloos. Alleen de overdrachtssnelheid tussen de computers onderling is lager...

Wanneer je voor een tweede WLAN kaart kiest kun je de router op DHCP zetten en dan hoef je verder niets meer aan IP's te doen op de pc's... (Alleen ff zeggen dat ze automatisch eentje krijgen) dan ben je van het IP probleem ook weer af.

Als het goed is kan je DHCP in de router uitzetten.

Allebei bedankt weer

Tha Devil zei:
Een WLAN hoeft niet op 11 Mbit te draaien hoor, dit is afhankelijk van je router. Ikzelf draai hier een 54 Mbit draadloos netwerk en voor mij maakt het niet veel uit of ik nou bedraad een bestand download of draadloos. Alleen de overdrachtssnelheid tussen de computers onderling is lager...

Wanneer je voor een tweede WLAN kaart kiest kun je de router op DHCP zetten en dan hoef je verder niets meer aan IP's te doen op de pc's... (Alleen ff zeggen dat ze automatisch eentje krijgen) dan ben je van het IP probleem ook weer af.

Die snelheid onderling is in mijn geval wel handig dus liever gewoon met de LAN pc naar de WLAN pc

toetje33 zei:
Als het goed is kan je DHCP in de router uitzetten.

Uitgezet maar biedt geen oplossing

De standaard instellingen van een LAN pc aan een WLAN pc in combinatie met de router ken ik intussen wel maar als ik ze toepas werken ze niet.

Ik blijf twee aparte netwerkjes houden;
1 PC1(LAN), PC2(WLAN)(LAN) en PC3(WLAN)
2 PC2(WLAN)(LAN) en PC4(LAN)

1, 2 en 3 hebben internet
4 heeft geen internet

Ik had eigenlijk nog een beetje gehoopt op toelichting op uitzonderingen of eigenaardigheden van deze situatie.

Alvast weer bedankt!

Vr. gr.

Laatst bewerkt:
Je zult inderdaad 2 netwerkjes moeten maken.

Die met de pc's hangend aan de router (standaard 192.169.0.x) waarschijnlijk. Dan voor het stukje bedraad kies je dan 192.168.168.0 bijvoorbeeld (laatste 168 mag je vervangen door alle cijfers tussen 2 en 253, zolang het maar niet hetzelfde is als het eerste netwerk)

Vervolgens zet je op pc 2, dus de link tussen wireless en bedraad, op de netwerkkaart in het bedraadde netwerk (192.168.168.1) dat ip-adres in, subnet mask 255.255.255.0 dan stel je daarna op de pc 4 192.168.168.2 in, zelfs subnetmask, default-gateway 192.168.168.1 DNS-servers kan je het beste even die van je provider invullen.

Dan op pc2, op de 192.168.168.1-verbinding internet delen aanzetten. En dan zou het moeten gaan werken.
Je maakt het je wel moeilijker, in geval van portmappen enzo, want dan moet je dat 2 keer doen ... maar voor de rest moet je dan kunnen internetten ... het browsen tussen pc's zou wel kunnen, maar is niet zo eenvoudig als dat het zou lijken ... dat komt door het "internet delen" dat er tussen komt te zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan