• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Van maand- naar weekplanning

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hunuloeloe

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2016
Hallo,

Ik zit met een probleem... ik heb namelijk al een maandplanning gemaakt maar nu wil ik de gegevens omzetten naar een weekplanning. Het probleem is dat er op weekbasis ook een factor is. In het blad gegevens is die factor te vinden.
Tevens staan de gegevens van de maandplanning hier ook in.
Ik weet namelijk niet hoe ik de formule moet opstellen zodat dit correct om wordt gezet naar de weekplanning.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groet,
Hunuloeloe

Bekijk bijlage van maand- naar weekplanning.xlsx

Hoi Wim,

Dank hiervoor alleen is het mogelijk om deze planning automatisch op een jaartal door te tellen? bijv als er in cel B1 van weekplanning 2017 wordt ingevuld of 2018 etc.. Ik wil namelijk dat dit een automatische planning wordt waarin de maandplanning leidend is. De gegevens van maandplanning wordt namelijk aan de hand van een forecast ingevuld. En hiervoor moet de omzetting van maand naar weekplanning wel voor elk jaar soepel overlopen.

Ik heb de formule proberen te begrijpen maar zoals jij al zei het is een leuke uitdaging

groet
Bekijk bijlage van maand- naar weekplanning.xlsx

Hallo,

Ik zou jezelf eerst een weg banen doorheen de formules. Nadien pas gaan automatiseren.
In een notedop: ik check hoeveel maandagen, dinsdagen, woensdagen, ..., zaterdagen zijn in een bepaalde maand/jaar combinatie.
Die aantallen vermenigvuldig ik SOMPRODUCT-gewijs met de percentages per weekdag, om een totale maandcoëfficiënt te hebben.
Vervolgens is er een regel van 3: elke weekdag krijgt zijn coëfficiënt als aandeel in de maandcoëfficiënt, van het totale te spreiden bedrag.

Laatst bewerkt:
hoi Wim,

Ik snap hetgeen wat je gedaan ebt bedankt voor de uitleg ik zit alleen met jouw manuele correctie wat is hier de toepassing van en hoe kom je hierop?
Als ik dat begrijp kan ik het doortrekken voor andere jaren.

Dat is nodig omdat jij niet op 1/1/2016 begonnen bent maar op 4/1/2016 ;-)

Oke dus als ik jou goed begrijp en ik vul 2017 in dan gaat het gewoon allemaal goed :shocked: Ik was zelf aan al het stoeien hoe ik dit moest oplossen maar ik denk dat ik het gewoon moet beleven.. :o

Neen, dat bedoel ik niet.
2017 invullen gaat niet direct werken, bvb. het aantal dagen in een maand (# ma, # di, # wo, ...) moet je ook variabel maken per jaar.

Voeg in jouw sheet ook de totalen per week en maand toe en voeg visuele checks toe of die totalen wel degelijk gelijk zijn aan wat verdeeld moet worden (dat staat op het andere tabblad).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan