• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

van meerdere teksten een werkende formule maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

deedeesmith

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2011
Berichten
6
Hallo allemaal,

ik ben een sommenblad aan het maken.
Voorbeeld:
In kolom a staat 1,
in kolom b staat +,
in kolom c staat 2,
in kolom d staat =.

in kolom e had ik graag de uitkomst, zodat ik niet alles zelf hoef uit te rekenen.
ik kan wel één tekst maken van die kolommen --> =d1&a1&b1&c1
maar hoe maak ik nou van die tekststring (=1+2) een werkende formule?
 
Hallo

Zoiets??

mvg Peter
 

Bijlagen

  • sommen.xls
    21,5 KB · Weergaven: 33
@deedeesmith
Dit lijkt op een huiswerkvraag, is dit ook zo?
 
Ik wil een groot oefenschema maken voor een kind dat bijles nodig heeft.
De oplossing die jij gegeven hebt, is natuurlijk goed voor optelsommen (en aftrekken), maar er zitten ook vermenigvuldig- en deelsommen tussen. Ik zou graag van die gegevens een formule maken (tekst) en dan die formule laten uitrekenen.
 
Ik heb ooit een keer bijgaand bestandje gezien en dat ook gelijk maar bewaard. Nu komt het bijvoorbeeld weer even van pas.
Kijk eens of jij er ook iets aan hebt.
 

Bijlagen

  • evaluate.xls
    28,5 KB · Weergaven: 24
Lijkt erg op wat ik hebben wil inderdaad, maar mijn excel zegt #NAAM. Moet ik eerst een extra set functies importeren?
 
Lees even de artikelen waar een link naar is gegeven, en dan zeker de tweede.
 
Ik kwam ook nog uit de "nalatenschap" van Ingrid Baplue op het internet het volgende bestandje tegen.
 

Bijlagen

  • rekenen tot 100.xls
    54,5 KB · Weergaven: 22
Hallo Thoralf,

ik ben inmiddels een eindje verder. De naam van de uitkomst is gedefinieerd en voor die regel werkt het. (De functie heet in het Nederlands overigens EVALUEREN, want RekenUit kentie niet)
Dat is al fantastisch, maar weet je ook of ik voor iedere nieuwe som de uitkomst met een nieuwe naam moet definiëren? (omdat die ene naam steeds verwijst naar die ene cel...)
 
Beste Thoralf,

stop maar met helpen. Het blijkt dat die functie EVALUEREN (natuurlijk) ook moeite heeft met machtsverheffing en worteltrekken. Ik reken het zelf wel uit. Dank voor de moeite!!
 
Als je mijn bestandje opent en vervolgens ALT+F11 toetst krijg je VBA te zien, daar zie je dan bij Modules => Module1 de functie RekenUit gedefinieerd. In deze vorm is die als een UDF beschikbaar bij de gewone functies (in de categorie Door gebruiker gedefinieerd). Je zou hem dus zo maar in iedere cel moeten kunnen gebruiken.

Aanvulling:
Machtsverheffen gaat bij mij zonder problemen.
Worteltrekken is dan ook mogelijk: machtsverheffen met de inverse.
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een weg naar Rome
 

Bijlagen

  • sommen.xls
    38 KB · Weergaven: 26
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan