van ms dos naar XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cevrix

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2002
Berichten
53
Hoi allemaal!

Ik zit met een vraagje. Ik heb een nieuwe pc staan zonder besturingssysteem.

Ik wil graag XP installeren, maar dat gaat niet zomaar. De setup 'can not be run in DOS mode'. Dus heb ik een oude cd van win 95 geprobeerd, wat prima gaat tot hij de foutmelding geeft dat ik een gecomprimeerde schijf heb of een schijf-cache-programma?

Dus dan wordt de setup afgebroken... Ik dacht, ik maak middels F-Disk een aparte partitie op de schijf en formateer beide.. Dus nu heb ik zowel een C: (primaire partitie) en D: (Uitgebreide partitie met een logisch station). Waarbij E: mijn DVD-drive is.

Dat werkte dus niet... De setup van 95 start zonder problemen op, maar geeft er na een minuut de brui aan en de setup van XP kan niet onder DOS draaien. Iemand een idee...

Ik hoorde onder andere iets over dat niet OS 'Umburu' of het creeeren van een ghost? Tja, ik weet er niets van, daarvoor ben ik er te weinig mee bezig, maar ik ben wel erg eager om eens iets anders te proberen dan WIndows (erg langzaam).

Dus, hulp en suggesties zijn meer dan welkom! Met vriendelijke groet!
 
Wat bedoel je er nou mee dat XP niet onder DOS kan draaien?

Waar is dat voor nodig dan bij een installatie van XP?:eek:
 
Omdat er geen besturingssysteem staat geinstaleerd, heb ik middels een opstartdiskette MS DOS geboot. En vandaar uit werkt de setup van XP niet...

Win 95 dus wel, maar die wordt afgebroken vanwege de eerder vermelde 'gecomprimeerde schijf of schijf-cache-programma'... Iemand een idee?
 
Je moet gewoon booten vanaf de XP cd, dan heb je helemaal niets met DOS te maken
 
O, trouwens; Voor degene die zich afvragen wat de pc doet zonder diskette en met alleen de cd in de drive.... Niets, helemaal niets. Wat niet gek is, omdat er niets te vinden is.
 
Staat de boot-volgorde in de bios wel goed dan. want een XP cd boot ALTIJD!
 
Nee, de opstart volgorde is goed...

De CD's zijn orgineel, maar werken niet...
 
Kan niet..........................

Als je een originele XP cd hebt en in de bios staat de cd speler als eerste in de boot volgorde, dan boot die ook, wel even toets indrukken wanneer daar op je scherm om gevraagd wordt
 
Toch, nog even een snel vraagje tussendoor!

Stel nou dat het niet werkt... Win 95 doet het gewoon, maar heeft dus problemen met de schijf-cache-programma - of die 'gecomprimeerde schijf'? Iemand enig idee hoe daar mee te dealen. Als windows maar draait!
 
Kan niet..........................

Als je een originele XP cd hebt en in de bios staat de cd speler als eerste in de boot volgorde, dan boot die ook, wel even toets indrukken wanneer daar op je scherm om gevraagd wordt

Tenzij..... het een Win XP update CD is..... die boot dus niet.....

Quote MS :
Als de cd-rom met Windows XP een upgrade is, moet u een cd-rom van een vorig besturingssysteem plaatsen om te controleren of u voldoet aan de voorwaarden voor een upgrade. Verwijder de cd-rom met Windows XP en plaats de cd-rom van het vorige besturingssysteem in het cd-station. U kunt de cd-rom gebruiken voor een upgrade van de volgende versies van Windows:
Windows 98
Windows 98 Tweede editie
Windows Millennium Edition
Windows NT 4.0
Windows 2000 Professional

Vanaf Win95 werkt het dus niet....
 
Laatst bewerkt:
Kijk!

Heel fijn, ik ga nog even door met zoeken... Maar ik heb er een hard hoofd in. Zonder Win 98 kan ik dus niets... Nou ja, we zien wel! Bedankt tot zo ver!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan