Van qwerty toetsenbord naar een azerty??

Status
Niet open voor verdere reacties.

madeliefjebelg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 nov 2011
dag,

ik heb een vraagje
we hebben als belg (en ik ben doodverdrietig dat ik zo dom ben en voor mijn dochter, die blind typt is het niet zo erg maar voor mij wel want ik vind niets terug) een laptop gekocht en nu zitten we met een qwerty bord in plaats van een azerty bord
ik zou graag 'de toetsen zelf' omzetten; ik bedoel niet de functie he
is dat mogelijk en wat voor prijs zit daaraan verbonden?
de laptop is een acer aspire 7560-4338G64MN
kan iemand me helpen?

dank U wel
madeliefjebelg

Eenvoudigst is om een azerty toetsenbord te kopen voor deze laptop en dit in plaats van het huidige toetsenbord te steken.

De kosten voor een vervangend toetsenbord: ongeveer € 50 .... moet je het wel zelf monteren.

Als je niet (te veel) met de laptop hoeft te slepen kun je er ook voor zo'n € 12 een standaard USB AZERTY toetsenbord aan knopen...

Nog een mogelijkheid is als het kan (en vaak wel), een belgisch toetsenbord layout kiezen - dan zitten verschillende toetsen op de verkeerde plaats. Vaak is het mogelijk de toets zelf los te trekken (de keycaps op een los toetsenbord zijn zonder meer te verwijderen en terug te plaatsen, het blijkt dat dat bij veel laptops ook kan. Pas wel op met eventuele losse veertjes). In dat geval kun je misschien volstaan met de belangrijkste toetsen om te wisselen?

Wat Solaris voorstelt is zeker een mogelijkheid. De toetsen zelf verwisselen is een delicaat werkje. Eventueel kun je dan op de toetsen een klevertje aanbrengen.
Q > A
W > Z
A > Q
Z > W

DAG

bedankt voor de antwoorden
ik begrijp wat ik moet doen

heel graag zou ik het toetsenbord van de laptop vervangen naar 'belgische lay-out'

heel concreet wordt dan mijn vraag
ik heb geen flauw idee waar ik aan zo een bord moet geraken
het moet dan al een verdeler van acer zijn?
sorry hoor geen idee hoe ik eraan moet beginnen

dag
madeliefje

Taal toetsenbord wijzigen:
Start - configuratiescherm - land en taal - tabblad toetsenbord en talen - toetsenborden wijzigen - toevoegen - Nederlands (Belgie) - OK - en dan boven bij standaardinvoer zetten: Nederland (Belgie) - Vernenigde staten (internationaal).

Als je daarna nog wat toetsen wil verwisselen, of andere tekens wil toewijzen o.i.d. gebruik dan "Keuboard layout manager": http://www.klm32.com/Download.html

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan