van scart naar vga

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikkeenjij

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2008
hallo ik heb eve een vraag kan ik op mijn 22 inch monitor van acer mijn sat ontvanger erop aansluiten?
mijn sat ontvanger heeft alleen een scart aansluiting maar nou geloof ik dat er ook wel kabels zijn die van scart naar vga gaan.
mijn sat receiver is een philips dsr2211 en de monitor dus een acer 22 inch met alleen een vga aansluiting.
wie helpt mij uit de brand of dit kan en weet ook waar ik die kabel kan kopen?
touwens er zitten geen boxen aan de monitor hoe zou ik dit op kunnen lossen?
alvast bedankt voor jullie tips

Laatst bewerkt:
@ikkeenjij,

Er zijn inderdaad kabels voor te vinden, maar qua verhalen hierover lopen erg uiteen. Als je toch een redelijk mooi beeld wilt hebben moet je het video signaal wat uit je scart komt om laten zetten.

VGA heeft eigenlijk meerdere besturingen nodig om een signaal te creëren.

Een oplossing zou zijn composite_video

Maar gezien de prijs denk ik niet dat je daar op zit te wachten ;-)
Het geluid is niet zo'n probleem, je zou gewoon doormiddel van jack 2 tullip stekkers het geluid aan kunnen sluiten op je pc.

Een andere oplossing die ik zelf gebruikt heb om digitenne te kijken. (waar ook een scart aansluiting op zit).
Is een goeie TV kaart kopen die heb je al voor rond de 30/40 euro

Als het iets meer mag kosten neem dan een kaart die zelfstandig/hardwarematig er al Mpeg2 van maakt.
Kun je het ook nog zonder belasting van je PC opnemen terwijl je zit te internetten.

Zelf gebruik ik die oplossing niet meer heb het nu al een jaartje ofzo omgebouwd.
Ik heb deze TV Kaart in een Linux Server gestopt waar een stukje broadcast software op draaid.
Zo kan ik op elke pc / laptop / (zelfs mijn mobiel die via WiFi verbonden is) TV kijken.

Misschien heb je iets aan dit idee.
Groetjes,
René

Laatst bewerkt:
Hallo

Met een verloopkabel alleen zal het volgens mij niet lukken.

Persoonlijk heb ik indertijd zoiets gekocht:

http://cgi.benl.ebay.be/AV-S-VIDEO-...uting_CablesConnectors_RL&hash=item518cd84093

Ik heb toen +/- 20€ betaald inclusief alle verbindingskabels en europese netspanningsadaptor.

Dit werkt perfekt .

Indien je enkel een scartconnector bezit op uw toestel , kun je altijd nog :

http://cgi.benl.ebay.be/RGB-Scart-t...tem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19bbac3221

als adaptor gebruiken.

Uiteraard eens rondsnuffelen i.v.m. de prijs , want deze kan behoorlijk schommelen afhangkelijk v/d verkoper ...

Peter

Laatst bewerkt:
ik denk dat jullie het niet helemaal begrijpen ik wil dus op mijn lcd monitor die voor comp was meenemen naar camping waar ik de satteliet ontvanger heb staan
die heeft dus alleen scart out en wil ik dus op die monitoraansluiten de monitor heeft alleen vga in en geen boxen maar heb op de sat ontvanger wel audio out via tulp stekkers dus daar kan ik wel boxen voor vinden
het gaat du erom dat de sat ontvnger via scart naar de monitor met vga gaat
zijn heir kabels voor te koop
het gaat dus alleen om het beeld

@ikkeenjij,

Of je nu op de Camping of op 't dak wilt kijken dat maakt qua werking niets uit.

VGA heeft een ander signaal dan je SAT Box.

Een VGA monitor kan o.a. 640x480 , 800x600 , 1024x768, ... 1920x1080 (HD formaat) en nog veel meer combinaties. Als je daar vanuit je Scart aansluiting waar composite uit komt naar je monitor stuurt dan mist hij onderanderen de Hsync en de Vsync signalen.

Met andere woorden je zou geen beeld krijgen of alleen wat strepen omdat hij niet weet wat hij met het signaal moet doen.

Op scart outputs staat meestal alleen maar een composite video, s-video en RGB signaal. VGA (RGBHV) lijkt erg op RGB, alleen zijn de sync signalen los. Dus hoe dan ook je hebt iets nodig wat van die signalen een volwaardig VGA signaal maakt.

En daar zijn de voorgestelde HARDWARE kastjes voor. Die plaatsen het video signaal ( of dit nu SVHS of SCART of COMPOSITE is maakt niet uit dat plaatst hij binnen de kaders van de Vsync en Hsync.. )

Simpelweg alleen met kabels gaat dit niet werken.
Ga maar eens googlen op "SCART to VGA" of "RGB to VGA"

edit: Ik ben nog even voor je verder wezen google, op veel forums is deze vraag al gedaan en allemaal hebben ze het zelfde antwoord. Er zijn kabels van tussen de 5 en 20 euro te vinden. Maar dit is alleen voor bepaalde doellen zoals het aansluiten op beamers die alleen de 15pins SUB-D aansluiting hebben.

Klik hier voor een overzicht van een Nederlandse site. Waar duidelijk bij staat dat deze kabels niet geschikt zijn voor het doel wat jij hebt.

Groetjes,
René

Laatst bewerkt:
@rene ok bedankt voor je moeite als ik het dus begrijp kan ik het dus niet voor elkaar krijgen om via de sat te kijken en moet ik op mijn ouwe tv blijvn kijken?

@ikkeenjij,

Nope's dat gaat je niet lukken. Wat je natuurlijk kunt doen is even kijken op Marktplaats misschien heeft iemand een composite > VGA/XGA converter in de aanbieding.

Of wat Peter schreef die "AV/S-VIDEO/CVBS/VGA to VGA Converter HD WIDE SCREEN FCC" € 33,71 vind ik persoonlijk nog wel een acceptabel bedrag voor wat beter beeld op de camping. Persoonlijk ben ik niet zo verzot op Ebay.

Ik wil je nog even als tip meegeven als je besluit een CONVERTER te kopen, check eerst de max. Resolutie van je monitor, en probeer een converter te vinden die die resolutie ook aan kan. Want probeer zelf voor de 'test' maar eens 1 stapje terug met je monitor instellingen je zult zien dat de letters dan heel vaag worden. Dit zal je dan ook krijgen qua details met het beeld.
De meeste 22" monitoren zitten op 1680 x 1050 of 1920 x 1080.

Groetjes,
René

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan