van single boot naar dual boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henke

Verenigingslid
Lid geworden
7 dec 2004
Ik heb twee schijven in mijn pc. Op de ene schijf zit XP prof. op de andere Windows 7 home.
Ik heb ze los van elkaar geinstalleerd. Als ik beide aansluit in de pc dan gaat altijd Windows 7 opstarten. Als ik de schijf met Windows 7 loskoppel dan gaat XP opstarten.
Als ik beide dan weer intern aansluit start Windows 7 weer op.
Mijn vraag is:
is het mogelijk om dual boot in te stelllen, zodat ik weer een keuze krijg welk systeem ik kan opstarten? :rolleyes:

Het is maar zeer de vraag of dit gaat werken. Het probleem ligt dan vooral in XP, die wellicht de W7 schijf als "C:" schijf gaat zien, en dan dus niet (goed) opstart.

In principe kun je wel de "D:" schijf in het opstartmenu van Windows 7 op te nemen, maar ik vrees het ergste (zie hierboven).
Een andere constructie, waarbij je de XP schijf 'ombouwt' naar een multi-boot (dus je wisselt de 2 schijven om in de computer (=datakabel omwisselen) en gaat aan de slag met de XP-partitie om opstarten van XP en Windows 7 mogelijk te maken) lijkt mij ook mogelijk.

Helaas niet al te veel ervaring mee. Waar je in ieder geval naar moet kijken/zoeken (ook op dit forum) is de zoekterm bcdedit.

Tijs.

O.K. bedankt voor je snelle reactie!

Of heeft het te maken met het installeren van een bootlader?

Ik ga dit proberen via EasyBCD.

Helaas staat de pc niet hier dus het kan nog even duren voordat ik dit kan uitproberen.
Ik zal nog wel even een bericht maken als het wel of niet lukken zal.;)

Bedankt in ieder geval

Wat je ook kan doen is:

koppel Windows 7 schijf aan en start je computer vanaf de Windows 7 DVD. Verwijder dan de Windows 7 partitie. Computer uitzetten. Dan alle beide schijven inbowuen. Windows XP zal opstarten. Formatteer dan de tweede schijf met XP als D: schijf.

Dan de computer opnieuw opstarten en Windows 7 op de tweede schijf installeren. Dan met het vanzelf goed komen.:thumb:

Jaaaa, dat begrijp ik.
Dan krijg je gewoon een dualboot installatie.

Maar er staat inmiddels al zoveel op de Windows 7 schijf dat ik dat niet kwijt wil en een gemakkelijke manier zoek.;)

In ieder geval bedankt voor de reactie.

Het is gelukt met EasyBCD.
Werkt weer prima.:d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan