Van Suse naar Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH-RVG

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
Een goede vriend van me is kort geleden plotseling overleden. Hij was erg goed thuis in de Linux wereld, maar zijn weduwe begrijpt er helemaal niets van en wil graag onder Windows werken (en dat is voor haar al moeilijk genoeg).
Wat ik nu voor haar wil doen is alle data bestanden overhevelen naar de Windows wereld maar ben bang dat ik iets vergeet en/of kwijt raak (ben zelf niet thuis in Linux).
De meeste data kan ik, geloof ik, wel vinden, maar het gaat me ook om e-mail (er wordt K-mail gebruikt), de bijbehorende adresboeken en alles wat ik mogelijk in mijn onkunde zou kunnen vergeten.

Dus,
Vraag 1: hoe vindt ik de e-mail directory en de mail-adresboeken van K-mail en hoe breng ik die naar een Outlook (Express) / Thunderbird formaat.
Vraag 2: wat kan ik mogelijk vergeten bij de overgang van Linux (Suse) naar Windows qua informatie.

Ik wil het systeem toch nog voorlopig als dual-boot in stand houden, voor het geval we toch iets vergeten over te hevelen, maar Linux wil allerlei, ongetwijfeld belangrijke, updates installeren. Ik wil dat wel doen, maar we kennen het daarvoor noodzakelijke wachtwoord niet; het is anders als het start-wachtwoord.
Vraag 3: is er een truc om dat password te omzeilen cq te veranderen, om toch die updates aan te kunnen brengen?

Vast dank voor jullie hulp
Rob

Ik gebruik Linux praktisch alleen voor een server en kan je geen volledig antwoord geven, maar over die updates zou ik niet al te veel inzitten.
Je geeft eigenlijk aan hoofdzakelijk Windows te gaan draaien. Die keer dat Suse nog gestart wordt staat het nog niet direct open voor allerlei gevaren.
Met Windows heb je met meer kwetsbaarheden te maken...

Als het niet al te veel mail is kun je ze ook opnieuw naar je zelf sturen. Desnoods gebruik je daar een Gmail-account voor. Dan staat daar gelijk een back-up online.

Ik gebruik Linux praktisch alleen voor een server en kan je geen volledig antwoord geven, maar over die updates zou ik niet al te veel inzitten.
Je geeft eigenlijk aan hoofdzakelijk Windows te gaan draaien. Die keer dat Suse nog gestart wordt staat het nog niet direct open voor allerlei gevaren.
Met Windows heb je met meer kwetsbaarheden te maken...
ja, dat is waar, maar ....
Als het niet al te veel mail is kun je ze ook opnieuw naar je zelf sturen. Desnoods gebruik je daar een Gmail-account voor. Dan staat daar gelijk een back-up online.
Nee, dat gaat niet; het is veel te veel mail en zit bovendien in een complex archiveringssysteem.

Ik ben geen gebruiker van kmail, ik gebruik liever Thunderbird.

Maar kmail kan email op verschillende manieren opslaan, zoals mbox formaat, imap, etc.

Kun je Kmail nog opstarten, daarin zit een export functie, volgens mij naar mbox formaat, die zou je in Thunderbird moeten kunnen importeren.

Als je dat niet lukt, zal er wel een directory staan onder de home directory staan waar de mail in staat, bijvoorbeeld mail , of in een verborgen directory beginende met ., in Konqueror wel de optie aanzetten, dat hij verborgen bestanden moet laten zien.

Succes.

laat gelezen, maar het topic is nog niet afgesloten...

de post kun je vinden in $ /home/gebruikersnaam/.kde/share/apps/kmail/mail/.inbox.directory/mailaccountnaam/cur

in dezelfde omgeving vind je ook de verstuurde post, maar als je eenmaal zover bent, dan levert dat geen moeilijkheden meer op.
Zoals al eerder gemeld: zet konqueror op het tonen van verborgen bestanden (in het menu Beeld).

Alle opgeslagen bestanden zijn platte tekst, en dus te lezen in een eenvoudige teksteditor (bijvoorbeeld met kwrite of kate, die staan vast en zeker op het systeem).
Onder Windows zijn ze dus te lezen met notepad/kladblok.

Over conversie durf ik niets zinnigs te zeggen. Platte tekstbestanden kun je proberen of zo te importeren of te voorzien van een .eml extensie, en dan te bekijken met outlook express, thunderbird (heel lastig in de praktijk hiermee) of een EML-lezer.
Bijlagen????? Geen idee hoe dat zich gaat gedragen. In elk geval kun je nu bij de tekst.

succes!

We hebben inmiddels besloten om het systeem als dual-boot gewoon in stand te houden en operationeel over te gaan naar Windows.
Dat heeft het voordeel dat je niet hoeft te converteren en ook niets kan kwijt raken. Over een jaartje of zo zien we dan wel weer verder.

Dank voor alle reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan