• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

van tekst naar nummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

willem1234

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
20
Hoi allemaal!

Waarschijnlijk voor jullie eenvoudig, maar ik kom er niet uit ;-)

IK heb een vragenlijst uitgezet met de antwoord opties; Heel gemakkelijk, gemakkelijk, niet zo makkelijk en lastig. Nu wil ik hier een grafiek van maken, maar dat lukt niet.

wat is nu de juiste 'omreken-formule' waarmee alle 'Heel gemakkelijk' antwoorden gelijk komen te staan als cijfer 1 bijv. en 'Gemakkelijk' als 2, Niet zo gemakkelijk is dan 3 en 'lastig' 4.

DANK!!
 
maak een hulpkolom naast de antwoordenkolom.
Als bijvoorbeeld je antwoorden staan in B2 tm B10 zet je de formules in C2 tm C10.
Zet in de cellen D2 t/m D5 de antwoorden.
D2 = Heel gemakkelijk
D3 = Gemakkelijk
D4 = Niet zo makkelijk
D5 = Lastig

C2 zal dan worden: =ALS(B2=$D$2;1;ALS(B2=$D$3;2;ALS(B2=$D$4;3;4)))

Na dit allemaal gedaan te hebben kun je de formule van C2 doortrekken naar C10 en heb je je getallen 1 tm 4 erin staan.

Grtz
 
Je kan dat ook met vert.zoeken, tabel maken en waarde er langs.
 
Ik veronderstel dat je een grafiek wil maken met het AANTAL "heel gemakkelijk", "gemakkelijk", "niet zo makkelijk" en "lastig" antwoorden, right?

Gebruik de formule
Code:
=COUNTIF($A$1:$A$200"Heel gemakkelijk")
om het aantal antwoorden te bepalen.
Range A1:A200 bevat de antwoorden, je zal 4 formules hebben, één voor elk mogelijk antwoord.
 
Code:
Sub M_snb()
    [B1:B40] = [index(match(A1:A40,{"Heel gemakkelijk","Gemakkelijk","Niet zo makkelijk","Lastig"},0),)]
End Sub
 
Een ";" was ontsnapt uit mijn formule :eek:

Code:
=COUNTIF($A$1:$A$200;"Heel gemakkelijk")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan