• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Van - tot datum ingave

Status
Niet open voor verdere reacties.

patrixweb

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2010
Berichten
105
Goedemorgen experts,

Graag maak ik gebruik van jullie kennis en ervaring bij mijn vraagstuk. Het bestand waar ik mee bezig ben heeft te maken met een lange termijn planning.

In de bijlage heb ik een voorbeeld bijgevoegd met wat de bedoeling zou moeten zijn. Ik heb een cel met een begindatum en een cel met een einddatum en daarachter een waarde. Echter wil ik dat de waarde alleen van maandag tot vrijdag genoteerd wordt en incidenteel op een weekenddag.

1. Van 01-01-2024 tot 01-02-2024 wordt code 1 elke dag ingezet
2. Van 01-01-2024 tot 01-03-2024 wordt code 2 elke dag ingezet behalve in het weekend (incidenteel mogelijk)

Punt 1 dat werkt alleen de uitzonderingen van Punt 2 die krijg ik niet gevonden.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen:eek:

Bij voorbaat dank
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_v1.0.xlsm
    14 KB · Weergaven: 9
Misschien begrijp ik het verkeerd... maar zoiets?
Code:
C19: =ALS(EN(C$18>=$D9;C18<=$E9);$F9;"")
C20: =ALS(EN(C$18>=$D10;C19<=$E10;WEEKDAG(C$18;2)<6);$F10;"")
Denk dat je een kolom moet toevoegen aan je codes om aan te geven wanneer deze wel/niet moet worden meegenomen.
 
Hi AlexCEL,

Dank je wel....de weekdag toevoeging had ik inderdaad nodig.

Je geeft dat ik mogelijk een kolom moet toevoegen maar zou het ook kunnen om een toevoeging in de formule te maken? Bijvoorbeeld: Als waarde in cel B20 begint met een letter dat hij dan pas de formule toepast. Maar ja, wat doe je dan met de uitzondering? :confused:
 
Als waarde in cel B20 begint met een letter dat hij dan pas de formule toepast.
Ja dit kan ook natuurlijk. Dan komt er nog een voorwaarde bij in de EN-functie.
Code:
=ALS(EN(C$18>=$D10;C19<=$E10;WEEKDAG(C$18;2)<6;LINKS($B20;1)="C");$F10;"")

De uitzonderingen zal je ergens moeten noteren zodat een check hierop ook nog als voorwaarde kan worden meegenomen.
 
Laatst bewerkt:
Wederom bedankt maar er klopt nog iets niet.

De waarde van B20 staat bijna nooit op dezelfde rij, hier kan bijvoorbeeld ook een R staan of een N. Ik dacht het te kunnen oplossen met =ALS($B20="R"; dan de formule, maar als het geen R is maar een ander willekeurige letter dan krijg ik geen resultaat. Ik heb het gevoel dat ik het misschien in een andere richting moet gaan zoeken :confused::confused:
 
Representatief voorbeeldje incl. gewenste uitkomsten?
 
Excuus....Je hebt helemaal gelijk.

Ik hoop dat het iets verduidelijkt. Misschien dat ik het wel heel anders moet inrichten, ben het spoor nu een beetje kwijt :rolleyes:
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_v1.1.xlsm
    17,4 KB · Weergaven: 10
Zoiets dan voor C19?
Code:
=ALS(EN(WEEKDAG(C$18;2)>5;$B19="C");"";SOMPRODUCT(($C$9:$C$11=$B19)*($D$9:$D$11<=C$18)*($E$9:$E$11>=C$18)*($F$9:$F$11)))
En is C nu wel of niet met weekenddagen? Je voorbeeld spreekt zichzelf tegen nu.

Is alleen "C" zonder weekenddagen? Of zijn er meer codes. Dat moet je toch echt die extra kolom gaan toevoegen waar ik het eerder over had.
 
Laatst bewerkt:
Dit is wel de oplossing! Heel erg bedankt! Voor de uitzonderingen ga ik een extra kolom toevoegen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan